×

چطور میتونم کمکت کنم؟

چگونه بدون حواس پرتی درس بخوانیم؟ | ۰۸۳۳۸۳۹۶۸۱۰ کنکور کرمانشاه

چگونه بدون حواس پرتی درس بخوانیم؟ | ۰۸۳۳۸۳۹۶۸۱۰ کنکور کرمانشاه

چگونه بدون حواس پرتی درس بخوانیم؟ | ۰۸۳۳۸۳۹۶۸۱۰ کنکور کرمانشاه

1402/2/30 0

انسان ها در طول روز به 50،000 تا 70،000 فکر می کنند. 95٪این افکار تکرار می شوند و 80٪ افکار عادی منفی هستند.

چگونه بدون حواس پرتی درس بخوانیم؟

انسان ها در طول روز به 50،000 تا 70،000 فکر می کنند. 95٪این افکار تکرار می شوند و 80٪ افکار عادی منفی هستند. برای کسب موفقیت باید یاد بگیریم این افکار را بر آنچه که میخواهیم متمرکز کنیم، افکار ما تأثیر مستقیمی بر احساسات ما دارند بنابراین تقویت قدرت تمرکز یک ضرورت است.

مهم ترین نکته این است که برای رسیدن به هدف باید انرژی خود را مدیریت کنید نه وقت خود را. وقتی یک کار نیاز به توجه کامل داشته باشد، آن را برای زمانی که انرژی مورد نیاز برای تمرکز دارید، برنامه ریزی نمایید. در طول روز کارهای زیادی برای انجام دادن دارید ولی کاری که در اولویت است باید انجام شود. 

آموزشگاه برتر کرمانشاه

تمرکز چیست؟

بر خلاف تصور ما، تمرکز و توجه متفاوت هستند، توجه یک فرایند شناختی معطوف ساختن ذهن بر روی یک چیز و نادیده گرفتن بقیه چیز ها است، ولی تمرکز حفظ کانون توجه بر روی یک موضوع خاص، پس از منحرف شدن توجه و پرت شدن حواس است.

تمرکز کردن یعنی اینکه فرد بتواند توجه و اراده‌‌ برای کنترل توجه را در اختیار داشته باشد. در هنگام تمرکز، تنها یک فکر ذهن فرد را اشغال می‌کند و تمام انرژی ذهن بر همین فکر متمرکز می‌شود.

تحقیقات ثابت کرده که در دنیای مدرن امروز به دلیل افزایش استفاده از وسایل دیجیتالی، سطح تمرکز کاهش فراوانی یافته و این امر هر روز شدیدتر می شود.

بیشتر بخوانید: بایدها و نبایدهای شب قبل از کنکور

فایده تمرکز چیست؟

با حفظ تمرکز برای مدت زمانی طولانی بر روی یک موضوع، بهتر می توانید در چالش های شناختی موثر باشید. یکی از دغدغه های همیشگی دانش آموزان، حواس پرتی و عدم تمرکز روی مطالب درسی است که همین امر سبب کاهش یادگیری و هدر رفتن زمان زیاد با حداقل بازدهی می باشد. افزایش بهره وری رابطه مستقیم با افزایش تمرکز دارد. راه موفقیت در زمینه های تحصیلی ، ورزشی و کسب مهارت ها افزایش تمرکز است.

برنامه ریزی

اینکه چگونه درس بخوانیم که خسته نشویم به تعیین هدف و برنامه ریزی برای رسیدن به آن بستگی زیادی دارد. با برنامه ریزی درست و اصولی بر مبنای شناخت توانایی ها و ضعف ها، می توانیم برنامه درست و کاملی بنویسید. مقالات روش های صحیح مطالعه و روش های صحیح برنامه ریزی  را مطالعه کنید.

استفاده از محیط پرنور

کم یا زیاد بودن نور مکان مطالعه باعث خستگی و یا خواب آلودگی خواهد شد. برای رفع خستگی مطالعه می توانید از یک چراغ مطالعه استفاده کنید و هنگام استفاده از چراغ مطالعه بقیه نورهای محیط را کم کنید و با این روش تمرکز خود را افزایش دهید.

بیشتر بخوانید: بهترین زمان برای مطالعه چه وقتی از روز است؟

زمان های کوتاه مطالعه

اولین اقدام برای این که چطور مطالعه کنیم که خسته نشویم این است که ساعت های درس خواندن خود را کوتاه کنید. این برنامه را از هفته های اول مطالعه شروع کنید. می توانید با 20 دقیقه شروع کنید. بخش های 20 دقیقه ای شما را خسته نمی کند. کم کم می توانید این زمان را در طول هفته افزایش دهید.

به عنوان مثال در هفته های اول و دوم تنها این زمان های کوتاه را در دو روز از هفته سه بخش قرار دهید و کم کم این زمان ها را از سه به چهار و بالاتر افزایش داده و روزهای هفته را نیز بیشتر کنید.

به این ترتیب بدون خستگی می توانید زمان زیادی را برای درس مورد نظر صرف کنید.

کنکور کرمانشاه

خواب مناسب

خواب نقش مهمی در خلق و خو ،توجه، انگیزه و تقویت حافظه و خواب کم یا نامناسب باعث ضعف تحصیلی خواهد شد. برای چرت زدن های 20 دقیقه ای وقت بگذارید و برنامه خواب منظم را رعایت کنید تا بتوانید راحت تر درس بخوانید و هنگام مطالعه کمتر خسته شوید. خواب منظم و مناسب شبانه بین 6 تا 8 ساعت در شب هنگام است. دانش آموزنا به دلیل زمان ترشح هورمون های رشد به ده تا یازده ساعت خواب نیاز دارند.

بیشتر بخوانید: اهمیت و نحوه‌ استراحت در طول مطالعه درسی

زمان مطالعه

ساعت بیولوژیک بدن تاثیر بسیاری در انجام کارها دارد. افراد به سه دسته سحر خیز و شب زنده دار و میانه تقسیم می شوند. ساعاتی در طول روز افراد تمرکز و انرژی بیشتری دارند که معمولا شامل ساعت های صبح و بعد از ظهر می شود اما بعضی نیز جزو دسته دوم هستند که در طول شب از انرژی و تمرکز بیشتری برخوردارند. برنامه ریزی خود را براسا بهترین زمان بازدهی خود بنویسید تا دچار خستگی و بی حوصلگی در درس خواندن نشوید.

مکان درس خواندن

نشستن پشت میز مطالعه برای درس خواندن انتخاب مناسبی است. زمانی که برای مطالعه دراز می کشید به دلیل حالت بدن شما خواب آلوده  می شوید. اینترنت و گوشی و کامپیوتر و این قبیل چیزها که باعث حواس پرتی شما می شود از مکان مطالعه حذف کنید.

بیشتر بخوانید: انتخاب رشته مهندسی مکانیک کنکور 1402

مطالعه کتاب های غیر درسی 

مطالعه کتاب های غیر درسی در ساعتی از هفته می تواند باعث کسب انرژی شما شود و همین باعث می شود که شما کمتر خسته شوید. سعی کنید کتاب هایی با موضوعهای انگیزشی و یادگیری روش های مختلف یادگیری یا برنامه ریزی را نیز مطالعه کنید.

رژیم غذایی

رژیم غذایی تاثیر زیادی بر روی خستگی و بی انرژی بودن شما در هنگام درس خواندن و در هنگام انجام کارهای روزانه دارد. پس به سراغ اصلاح رژیم غذایی بروید. یک رژیم غذایی مناسب شامل تمام مواد مورد نیاز بدن از جمله ویتامین‌ها، مواد معدنی، کربوهیدارت‌ها و پروتئین‌ها است پس این نکات را رعایت کنید.

نکته دیگر جایگزین کردن مواد مصنوعی و فراوری شده با خوراکی‌های طبیعی است. تا جایی که می‌توانید از شیرینی‌ها و مواد قندی غیر طبیعی دوری کنید و میوه‌ها و خشکبار برای تامین قند بدنتان استفاده کنید. 

استفاده از موسیقی

گوش دادن به موسیقی سبب درگیری قسمت های مختلف مغز و بهبود عملکرد آن می شود که افزایش تمرکز را به همراه خواهد داشت و این درباره موسیقی که به آن علاقه دارید صادق می باشد.

ورزش 

فعالیت بدنی توانایی یادگیری و حافظه را تقویت نموده و اضطراب و افسردگی را کنترل می‌کند، همچنین ورزش می‌تواند روی میزان انگیزه، تمرکز و هوشیاری شما نیز موثر باشد. به این نکته توجه داشته باشید که هر نوع ورزشی برای همه افراد مناسب نیست. پس قبل از انتخاب رشته ورزشی، عواملی نظیر میزان انعطاف‌پذیری، قدرت و سلامت کلی بدن خود را در نظر بگیرید.

بیشتر بخوانید: انتخاب رشته مهندسی عمران کنکور 1402

نوشیدن آب

پیش پا افتاده ترین و ساده ترین راهکار برای جلوگیری از خستگی و کسالت آب نوشیدن است، پس مراقب میزان آب موجود در بدن خود باشید. زمانی که سطح آب بدن شما پایین تر از حد مورد نیاز باشد، شما احساس خستگی خواهید کرد. این خستگی شما را کلافه می کند و بی حوصلگی در درس خواندن اجازه مطالعه را به شما نخواهد داد. دلیل آن هم این است که بدن ما برای انتقال مواد معدنی و همچنین تمام فعالیت‌های شیمیایی درون خودش به آب نیاز دارد. 

کلاس کنکور کرمانشاه

شناخت عوامل انحرافی

در پایان روز به بررسی این مطلب بپردازید که چه چیزهایی ذهن شما را منحرف می کنند. هرچه بیشتر این فعالیت ها را بشناسید و سعی در کاهش آن ها داشته باشید میتوانید حواس پرتی خود را کم کنید. توجه داشته باشید که تلاش بیش از حد برای آرامش و تمرکز نتیجه خوبی ندارد زیرا باعث زمان زیادی صرف کسب آرامش و تمرکز می شود و تمرکز بیش از حد باعث کاهش سطح عملکرد ذهن خواهد شد.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر