×

چطور میتونم کمکت کنم؟

روش مطالعه lwf – lwf چیست؟ ☎️ ۰۸۳۳۸۳۹۶۸۱۰

روش مطالعه lwf – lwf چیست؟ ☎️ ۰۸۳۳۸۳۹۶۸۱۰

روش مطالعه lwf – lwf چیست؟ ☎️ ۰۸۳۳۸۳۹۶۸۱۰

1402/2/31 0

روش lwf مخفف کلمات learning without forgeting به معنی خواندن بدون فراموشی است.

روش مطالعه lwf – lwf چیست؟

روش lwf مخفف کلمات learning without forgeting به معنی خواندن بدون فراموشی است. روش مطالعه‌ی LWF دارای هشت مرحله است و تاکید بر آن است که همه‌ی این 8 مرحله به درستی اجرا شود تا یادگیری و انتقال مطالب به حافظه‌ی بلندمدت به درستی و کامل تحقق یابد.

آموزشگاه برتر کرمانشاه

بررسی اجمالی کل کتاب

بررسی اجمالی یک فصل

سوال گذاری

خواندن با برداشت کلمات کلیدی

رسم الگوی یاد آوری (مایندمپ)

تفکر و امتحان

مرور با زمانبندی

بیشتر بخوانید: چگونه به طور موثر یادداشت برداری کنیم؟

1- بررسی اجمالی کتاب

نگاهی اجمالی به تمام بخش‌های کتاب و متوجه شدن منظور اصلی آن نخستین مرحله برای ورود به یک روند مطالعه‌ی مؤثر و ماندگار می باشد. در این مرحله، عناوین فصل‌ها، تصاویر و جداول همزمان با ورق زدن کتاب، مشاهده می شوند. مفهوم و محتوای اصلی هر بخش درک می‌شود، ولی تمام تیترها و بخش‌های کتاب نباید مطالعه شود.

در واقع، این مرحله نمای کلی از کتاب و محتوای آن را در ذهن مجسم می‌سازد و مغز را آماده می کند تا به پرسش‌هایی که ایجاد شده است، پس از مطالعه‌ی کتاب، پاسخ دهد. دقت کنید که مرور کل کتاب نباید بیش از 3تا 5 دقیقه زمان بگیرد، تنها مواردی چون سرتیترها، عناوین، تصاویر و جداول را ببینید. سعی کنید هدف کلی کتاب را متوجه شوید. در این مرحله می توانید فهرست مطالب کتاب را نیز مطالعه نمایید.

2- مرور اجمالی فصل‌ ها

در این مرحله، هر فصل از درس را بررسی و مرور کنید. در این مرحله تمام عناوین و سرتیترهای یک فصل خوانده می‌شود، تمام تصاویر آن را می‌بینیم و مفهوم کلی فصل را درک می کنیم. مطالعه باید به شکلی انجام شود که با اتمام این مرحله بتوان سوالات مربوط به هر فصل را مطرح کرد.

در این مرحله شروع به مطالعه فصل اول کنید. این بار هم نباید بیش از 5 دقیقه زمان بگیرد. توجه داشته باشید در این مرحله باید متوجه مفهوم کلی فصل شوید.

کنکور کرمانشاه

3- طراحی سوال

شاید مرحله سوم مهم‌ترین مرحله‌ی مطالعه باشد، به همین دلیل بر رعایت اصول آن بسیار تاکید می‌شود. طرح سوال که مقدمه‌ای برای مطالعه‌ی عمیق و یافتن پاسخ‌های این سوالات می‌شود، نقش مهمی در یادگیری دارد.

بیشتر بخوانید: چگونه بدون حواس پرتی درس بخوانیم؟ 

باید بیاموزیم که پیش از شروع مطالعه و خواندن کتاب، دقیقا پس از انجام مراحل یک و دو، سوال طرح کنیم. ممکن است این سوالات بسیار کلی باشند و جزئیات را در بر نگیرند. هدف از این مرحله، روشن کردن مسیر مطالعه است تا ذهن به انحراف کشیده نشود.

این مرحله یکی از مهم ترین مراحل یک مطالعه اصولی است. سوال گذاری چگونه است؟

در ابتدا و یا انتهای برخی از کتاب ها سوال‌هایی گرداوری شده است. می‌توانید از آن سوال‌ها استفاده کنید و یا خودتان شروع به طرح سوال از متن، پیش از خواندن آن کنید.

4- مطالعه اصولی

در چهارمین مرحله، خواندن کتاب را شروع می‌کنیم. مدرسان روش LWF توصیه می کنند خواندن در این مرحله به صورت تندخوانی انجام شود. این کار باعث می‌شود که یک متن سریعتر خوانده شود و حتما نکات کلیدی و مهم را یادداشت برداری کنیم.

بر اساس نظر کارشناسان این روش؛ خط کشیدن زیر جملات یا هایلایت کردن آن، روش مناسبی نیست و باید کلمه یا تیتری که به نظرمان اهمیت دارد را در دفتری دیگر یادداشت کنیم.

5- بازبینی

منظور از بازبینی یا بازنگری این است که تمام یادداشت‌برداری‌های انجام شده را دوباره مرور نموده و هر قسمتی که برایمان مبهم است یا خواندن دوباره‌ی آن اهمیت بیشتری دارد را با دقت بیشتر بخوانیم. در این مرحله، پس از این که فصل تمام شد، یکبار به کلمات کلیدی که یادداشت کرده اید با دقت نگاه کنید. سعی کنید جملات مرتبط به آن کلمات را به یاد بیاورید. اگر نتوانستید، باید بخش مربوط به آن کلمه را دوباره مرور کنید.

بیشتر بخوانید: بایدها و نبایدهای شب قبل از کنکور

6- ترسیم الگوی یادآوری

پس از آنکه مطلبی را خواندیم، برای اینکه آن را به خاطر بسپاریم باید الگویی برای یادآوری داشته باشیم. این الگوها نقشه ذهنی، درخت ذهن، درخت حافظه، الگوی شبکه ای و مایند مپ  نامیده می شوند.

برای ترسیم الگوی یادآوری، باید توجه داشت که هر شاخه یک رنگ مشخص داشته باشد، از تصاویر استفاده کنیم، کلمات کلیدی را روی هر شاخه بنویسیم، این کلمات باید بر اساس درک شخصی از مفهوم باشد و قرار نیست حتما آن چیزی باشد که در کتاب یا متن آمده است.

این الگو باعث می‌شود که با تلفیق کلمه، تصویر و راه‌های ارتباطی آن‌ها، یادآوری راحت‌تر انجام شود.

7- مرور الگو و آزمودن خود

در مرحله هفتم الگوی ذهنی ترسیم شده از متنی که خوانده ایم را مرور می کنیم و برای آنکه مطمئن شویم آن را به خاطر سپرده ایم، یک بار بدون نگاه کردن به آن، الگو را رسم می کنیم. سعی کنید آن مطلب را به طور کامل برای خود یادآوری کنید و از خود امتحان بگیرید. بهترین حالت این است که برای فرد دیگری از روی این الگو این فصل را توضیح دهید.

کلاس کنکور کرمانشاه

8- زمان بندی برای مرور

مهم‌ترین بخش هر مطالعه این است که مطالب به طور کامل در ذهن قرار گیرد و فراموش نشود. خواندن مطالب و یادآوری آن در زمان‌های مشخص شده، مهم‌ترین مرحله‌ی یادگیری است. برای این کار می‌توان با استفاده از سیستم فلش کارت لایتنر یا منحنی فراموشی که با نام 5G شناخته می‌شود؛ زمان‌های مرور مطالب را به ترتیب میزان یادگیری، مشخص نمود.

بیشتر بخوانید: بهترین زمان برای مطالعه چه وقتی از روز است؟

در سیستم جی 5، توصیه می شود مطالب در فردای روز یادگیری، سه روز بعد، یک هفته، 9 روز و 15 روز پس از مطالعه و یادگیری مرور شود.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر