×

چطور میتونم کمکت کنم؟

💫روش مطالعه pqrst – pqrst چیست؟ | ۰۸۳۳۸۳۹۶۸۱۰

💫روش مطالعه pqrst – pqrst چیست؟ | ۰۸۳۳۸۳۹۶۸۱۰

💫روش مطالعه pqrst – pqrst چیست؟ | ۰۸۳۳۸۳۹۶۸۱۰

1402/2/31 0

روش مطالعه PQRST در سال ۱۹۵۳ توسط یک تیم روانشناسی با مدیریت دکتر ارنست هیلگارد ابداع شد.

روش مطالعه pqrst – pqrst چیست؟

روش مطالعه PQRST چیست؟

روش مطالعه PQRST در سال ۱۹۵۳ توسط یک تیم روانشناسی با مدیریت دکتر ارنست هیلگارد ابداع شد. آنها نتایج تحقیقات خود را در زمینه روش های مطالعه، در کتابی به نام زمینه روانشناسی ارائه کردند. این کتاب از زمان تالیف، تاکنون بارها تجدید چاپ شده است.

شیوه مطالعه PQRST ، یک روش فوق‌العاده برای مطالعه بدون فراموشی است. طبق بررسی ها، این روش موثرترین شیوه مطالعه بر پایه ذهن می باشد. با استفاده از این روش، می توانید مطالب را خیلی زود به خاطر بسپارید و آنها را در حافظه بلندمدت خود ذخیره نمایید.

آموزشگاه برتر کرمانشاه

PQRST مخفف عبارات Preview (مرور) ، Question (سوال) ، Read (خواندن) ، Summarize (خلاصه کردن) و Test (تست) می باشد.

در این روش، مرور برای دانستن موضوع کلی متن و هدف از سوال، هدفمند کردن سوالات اصلی در مورد متن است. قسمت خواندن به مطالعه ی دقیق متن و فکر کردن به سوالات می پردازد و در مرحله ی خلاصه کردن، باید اطلاعات اصلی متن خلاصه نویسی شود. آخرین مرحله یعنی تست به معنای شرکت در آزمون های آزمایشی و خودآزمایی می باشد.

بیشتر بخوانید: روش مطالعه lwf – lwf چیست؟

در این روش مطالعه، دانش آموزان مطالب را آسان تر به خاطر خواهد سپرد، چون روند درک مطلب چندین بار اتفاق می افتد. از این تکنیک می توان برای حل مشکلات دانش آموزان در درک متن استفاده نمود.

برای گروهی از دانش آموزان، خواندن متن و بازخوانی یادداشت ها به معنی پایان مطالعه است. وقتی دانش آموزان یادداشت ها را مرور می کنند و مطالب را به خاطر می آورند، احساس موفقیت می کنند، اما مشکل اینجاست که تشخیص مطالب با به یاد آوردن آنها متفاوت است. شاید دانش آموز در سال های تحصیلی پایین تر با این روش درس خواندن و یادداشت برداری، نتیجه ی مطلوبی به دست می آورده است، اما وقتی مطالب سخت‌ تر می شوند، باید استراتژی های مطالعه را تغییر داد.

مطالعه موثر 

دانستن این نکته بسیار مهم است که مطالعه ی موثر، تنها به معنای خواندن متن و بازخوانی آن نیست. بهتر است هنگام مطالعه چند توصیه را به کار بگیرید:

بخش هایی از درس که شما را گیج می کند، تشخیص دهید و روش حل مشکل را با کمک معلم یا مشاور بیابید.

به جای به خاطر سپردن حقایق جزئی، سعی کنید مفهوم کلی مطلب را درک کنید.

آنچه از قبل می دانید را در مورد آنچه در حال یادگیری آن هستید، به کار ببرید.

 به طور مکرر و به روشی مشابه با نحوه ی آزمون گرفتن معلم، خودآزمایی داشته باشید. اگر برای شرکت در کنکور مطالعه می کنید، در آزمون های آزمایشی شرکت کنید.

کنکور کرمانشاه

مراحل روش مطالعه PQRST

مرور (Preview)

درک موضوع کلی هر درس، یک چارچوب برای آنچه قرار است در آینده بیاموزید، برای شما تصویر می کند. مقدمه را بخوانید و فصل را مرور کنید. سرفصل ها و معرفی هر بخش را نیز بخوانید، شکل ها را بررسی کنید و خلاصه یا نتیجه گیری پایان هر فصل را مطالعه کنید.

بیشتر بخوانید: چگونه به طور موثر یادداشت برداری کنیم؟

توجه داشته باشید که در مرحله Preview قرار نیست کتاب را به صورت کامل بخوانید و تک تک جزئیات آن را بفهمید. هدف این است که مقصود نویسنده از تالیف این کتاب را تا حدودی متوجه شویم و با استفاده از مراحل بعدی، به عمق مطلب پی ببریم. 

با انجام مرحله اول، یعنی مرور اجمالی، علاوه بر احتمال افزایش درک مطلب، ممکن است که یک نقشه کامل در ذهن شما شکل بگیرد و ذهن شما به طور کامل درک کند که قرار است چه موضوعاتی را از این کتاب دریافت کند.

سوال (Question)

بعد از مرور کتاب درسی، یک دقیقه به هدف هر فصل توجه کنید. این که از این فصل چه چیزی یاد خواهید گرفت؟ هرچه مغز شما برای موضوع مورد نظر آماده تر باشد، مطالب برای شما در دسترس تر خواهد بود. سؤالات خود را بنویسید تا در مراحل بعدی، به راحتی به آنها مراجعه کنید.

این مرحله، به خصوص در مطالعه کتاب های درسی، باعث افزایش انگیزه و برانگیخته شدن حس کنجکاوی می شود. هنگامی که توانستید به تمامی پرسش های خود پاسخ صحیح بدهید، به ادامه مطالعه علاقه مند خواهید شد.

خواندن (Read)

در این مرحله باید آهسته درس را بخوانید و هدف شما از خواندن باید جذب معنی و ارتباط دادن مطالب جدید با موضوعات و ایده‌ های قبلی باشد.

بیشتر بخوانید: چگونه بدون حواس پرتی درس بخوانیم؟

در زمان خواندن درس، زیر مطالب مهم خط بکشید و یا از هایلایت استفاده کنید، اما زیاده روی نکنید. در مرحله ی سوم یا خواندن، یادداشت برداری نکنید. در عوض، کل درس را بخوانید و به سوالاتی که در مرحله ی قبل مطرح کردید، مراجعه نمایید.

پس از انجام صحیح و کامل مرحله سوم، اطلاعات اولیه‌ای که در مرور اجمالی دریافت کرده‌اید، با اطلاعات کامل در مرحله خواندن با هم ترکیب می شوند و یک دید کامل و بدون نقص از کتاب دریافت خواهید کرد. 

خلاصه کردن (Summarize)

در این مرحله در مورد مفاهیم اصلی درس فکر کنید. در صورت امکان، آنچه که آموخته اید را با صدای بلند برای خود تکرار کنید، بازگو کردن درس، مزایای ثابت شده ای برای حافظه دارد.

الات زمان جمع بندی و یادداشت برداری است. فرآیند جمع ‌بندی و خلاصه نویسی شامل پاسخ دادن به سوالات، تهیه ی فهرستی از مفاهیم کلیدی و بازنویسی نکات اصلی با کلمات شخصی خودتان می باشد. اگر نمی ‌توانید مفاهیم کلیدی را به یاد بیاورید، درس را دوباره مرور کنید. تنها پس از درک کامل مطلب، زمان رفتن به مرحله ی نهایی PQRST خواهد بود.

کلاس کنکور کرمانشاه

تست (Test)

در مرحله آخر متوجه خواهید شد که واقعا چه آموخته اید. هر یادداشتی را مرور کنید، خلاصه ‌های فصل را دوباره بخوانید و در نظر بگیرید که چگونه همه ی این مطالب با هم مطابقت دارند. خودآزمایی شامل استفاده از چندین روش مختلف می باشد، می توانید با استفاده از کتاب های کمک آموزشی، تست های آموزشی و زمان دار بزنید و یا اگر در حال مطالعه برای شرکت در کنکور هستید، در آزمون های آزمایشی و رقابتی شرکت کنید.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر