×

چطور میتونم کمکت کنم؟

اهمیت و نحوه‌ استراحت در طول مطالعه درسی | ۰۸۳۳۸۳۹۶۸۱۰

اهمیت و نحوه‌ استراحت در طول مطالعه درسی | ۰۸۳۳۸۳۹۶۸۱۰

اهمیت و نحوه‌ استراحت در طول مطالعه درسی | ۰۸۳۳۸۳۹۶۸۱۰

1402/2/27 0

به نظر بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان بدون وقفه مطالعه کنند و سخت کوشی زیادی به خرج بدهند موفق خواهند شد اما این روش مطالعه اشتباه است. برای مطالعه و درس خواندن نیز به استراحت نیاز داریم و مغز برای ریکاوری و بازیابی انرژی خود، به استراحت بین درس خواندن نیاز دارد.

اهمیت و نحوه‌ استراحت در طول مطالعه درسی

به نظر بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان بدون وقفه مطالعه کنند و سخت کوشی زیادی به خرج بدهند موفق خواهند شد اما این روش مطالعه اشتباه است. برای مطالعه و درس خواندن نیز به استراحت نیاز داریم و مغز برای ریکاوری و بازیابی انرژی خود، به استراحت بین درس خواندن نیاز دارد. 

بیشتر بخوانید: انتخاب رشته مهندسی مکانیک کنکور 1402

انجام هرکاری از جمله درس خواندن در ساعت های زیاد و بدون استراحت و وقفه، ذهن را خسته می کند و دیگر کیفیت لازم برای ادامه مسیر را نخواهد داشت. ذهن نمی تواند در مدت زمان طولانی بر روی یک کار مانند درس خواندن، تمرکز کند و به استراحت نیاز دارد.

در کارخانجات نیز، ماشین ها و موتورهای تولیدی در برخی از ساعات، خاموش می شود تا بهره وری بیشتری داشته باشند، ذهن نیز پس از کار در مدت مشخص باید مدتی خاموش شودتا بعد از روشن شدن انرژی و کیفیت لازم برای کار و درس خواندن را داشته باشد در غیر اینصورت درس خواندن یک کار و کسل کننده خواهد بود.

آموزشگاه برتر کرمانشاه 

اگر من در یک روز یک درس بخوانم بهتر است؟

خواندن یک درس به طور متداوم طی سه الی چهار ساعت کار اشتباهی است چون با این کار ذهن و بدن دچار خستگی می شود و مطالعه یک درس این خستگی را چندین برابر خواهد کرد و تمرکز شما را از بین می برد و بدین ترتیب کیفیت مطالعه پایین تر می آید و بازدهی کمتر خواهد شد. اگر زمانبندی بین مطالعه و استراحت در برنامه ریزی روزانه رعایت نشود یادگیری درستی صورت نگرفته و کاری که کرده اید فقط صرف زمان طولانی با یک کتاب درسی بوده است. یک برنامه ریزی درست نیاز به تنوع در انتخاب درس در یک روز دارد. 

بیشتر بخوانید: انتخاب رشته مهندسی عمران کنکور 1402

تعریف درست استراحت در زمان مطالعه

هر دانش آموزی به تناسب توانایی خاص خود نیازهای متفاوتی دارد ولی می توان نقطه اشتراک زیادی بین افراد یافت. معمولا برای یک آزمون رقابتی بزرگ بهتر است بعد از ۶۰ الی ۷۰ دقیقه مطالعه، ۱۵ دقیقه استراحت کنید. دانش آموزان و داوطلبانی که مطالعه را تازه شروع کرده اند بهتر است پس از ۴۰ تا ۵۰ دقیقه مطالعه، ۱۰ الی ۱۵ دقیقه استراحت داشته باشند و همه این ها به حساسیت درس، علاقه شما به آن درس و شرایط زمانی و همچنین انتظارات شما بستگی دارد. به طور کلی بعد از یک ساعت مطالعه با کیفیت ۱۵ دقیقه استراحت مناسب است.

توصیه می شود دانش آموزانی که پرش فکری بالایی دارند تعداد دروس انتخابی خود برای برنامه روزانه خود افزایش دهند و زمان آن ها را کمتر درنظر بگیرند تا بازدهی بالاتری داشته باشند.

انتخاب ساعت مطالعاتی بین ۹۰ الی ۱۵۰ دقیقه اشتباه است، شما حداقل هر ۷۰ دقیقه نیاز به استراحت دارید. چون  وقتی درس تمام می شود و به سراغ درس دیگری می روید شروع آن بسیار دشوار خواهد بود، اما با استراحت بین درس، فکر و ذهنتان درگیر برگشت به آن درس و به پایان رساندن آن درس خواهد بود.

کنکور کرمانشاه

شیوه صحیح استراحت بین درس خواندن

اگر بعد از یک ربع یا بیست دقیقه های استراحت احساس خستگی دارید به این دلیل است که سراغ چیزهایی می روید که ذهن شما را بیشتر درگیر می کند این کارها می تواند تماشای تلوزیون، مشغول شدن با شبکه های اجتماعی، تلفن و از این قبیل فعالیت ها باشد. زمان استراحت به معنی استراحت تمام بدن و عدم پرداختن به چنین فعالیت هایی است، پس کارایی ذهن، جسم و چشم را به حداقل برسانید. در زمان استراحت، دیدن تلویزیون، بازی با گوشی های موبایل و غذا خوردن، استراحت تلقی نمی شوند چون این کارها انرژی شما را صرف می کند و خستگی بیشتر خواهد شد.

بیشتر بخوانید: انتخاب رشته مهندسی شهرسازی کنکور 1402

بهتر است در زمان استراحت بین درس در محل مطالعه بمانید تا ذهن به چیزی جذب نشود، با این روش امکان پرداختن به مواردی غیر از درس و از دست دادن برنامه زمانی را باعث می شوید که در اینصورت بازگشت به مطالعه و شروع آن و تمرکز برروی درست سخت خواهد بود.

آدرس ما: کرمانشاه،22 بهمن سي متري اول، روبروي ثبت احوال

آیا استراحت یک روزه یا چند روزه امکان پذیر است؟

این کار در صورتی امکان پذیر است که یک شما پروسه  مطالعه  طولانی مدت داشته باشید. پس از گذراندن این پروسه می توانید چند روز متوالی، به استراحت بپردازید. البته در این استراحت طولانی مدت باید کارهایی انجام دهید که بازگشت به درس خواندن، برایتان راحت باشد. 

به چند مورد از کارهایی که در زمان استراحت می توانید انجام دهید اشاره می کنیم:

برای تقویت حافظه و هوش و همچنین تامین انرژی خود برای ادامه  درس خواندن، تمرینات ساده ای مثل طناب زدن را برای چند دقیقه انجام دهید تا به جریان خونتان کمک کند. می توانید برای کارهای دیگری مثل قدم زدن و یا نوشیدن آب و انجام تمرینات ذهنی داشته باشید.

بیشتر بخوانید: انتخاب رشته مهندسی برق کنکور 1402

خوردن میان وعده در زمان استراحت بین درس خواندن، از کارهای مورد علاقه  تمام دانش آموزان است و بهتر است از میان وعده هایی چون موز، آجیل و سایر میوه ها برای افزایش سطح هوشیاری ذهنی و حافظه استفاده کنید.

بیرون رفتن از منزل و گذراندن ساعاتی، خارج از خانه، باعث کاهش استرس، اضطراب و افسردگی می شود. بنابراین، بعد از درس خواندن های متوالی می توانید برای پردازش و فیلتر اطلاعات ذهن، از منزل خارج شوید. طبیعت و صدای طبیعت یکی از بهترین راه ها برای حفظ روحیه برای بازگشت به مطالعه است.

کلاس کنکور کرمانشاه

یکی از مهم ترین مشکلات مطالعه ی طولان مدت، خستگی چشم و آسیب به بینایی است مخصوصا اگر این مطالعه با لپ تاپ یا تبلت باشد که نه تنها سبب خستگی چشم بلکه سبب سردرد، تاری دید و خشکی چشم نیز خواهد شد. پس در چنین مواقعی سعی کنید از قانون 20- 20- 20 پیروی کنید. به این صورت که بعد از هر 20 دقیقه مطالعه به فاصله 20 فوتی یا 6 متری به مدت زمان 20 دقیقه نگاه کنید. این کار سبب آرامش و رفع خستگی چشم ها می شود.

بیشتر بخوانید: کنکور کرمانشاه

یکی از راهکارهایی که در این دوره برای داوطلبان مفید است آرام سازی ذهن است، از جمله تمرینات ذهنی می توان کشش های یوگا، مدیتیشن و تنفس عمیق نام برد که به کاهش استرس کمک می کند. بهتر است دانش آموزان هر دو هفته یک بار، یک روز را خاموش اعلام کنند و در آن روز کاملا به استراحت بپردازند.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر