×

چطور میتونم کمکت کنم؟

روش مطالعه پومودورو pomodoro آموزشگاه کامیاب ۰۸۳۳۸۳۹۶۸۱۰

روش مطالعه پومودورو pomodoro آموزشگاه کامیاب ۰۸۳۳۸۳۹۶۸۱۰

روش مطالعه پومودورو pomodoro آموزشگاه کامیاب ۰۸۳۳۸۳۹۶۸۱۰

1402/3/10 0

روش پومودورو یکی از تکنیک‌های ساده‌ی مدیریت زمان است که فرانچسکو سیریلو (Francesco Cirillo) در دهه‌ی هشتاد میلادی اختراع کرده و تاکنون چندین کتاب نیز درمورد آن نوشته است.

روش مطالعه پومودورو pomodoro

روش پومودورو چیست؟

روش پومودورو یکی از تکنیک‌های ساده‌ی مدیریت زمان است که فرانچسکو سیریلو (Francesco Cirillo) در دهه‌ی هشتاد میلادی اختراع کرده و تاکنون چندین کتاب نیز درمورد آن نوشته است. او ایده این روش را از آشپزی ایتالیایی، ابداع کرده است. ابزاری که او برای این کار استفاده کرده، یک زمان‌سنج آشپزی به‌شکل گوجه‌فرنگی است و به‌همین دلیل، نماد این تکنیک گوجه‌فرنگی است.

آموزشگاه برتر کرمانشاه

منطق تکنیک پومودورو 

این روش بر اساس انجام‌ کارهای دشوار و فرسایشی با توجه به زمان در دسترس و به‌بهترین شکل،  می باشد. در این تکنیک برای انجام‌ کار یا وظیفه‌ باید آن را به وظایف کوچک‌تر تقسیم‌بندی نمود و هر یک را در زمان معین انجام داد؛ چون انسان از نظر ذهنی و فیزیکی توان انجام‌ کار در طولانی‌مدت را ندارد. بنا بر این تکنیک، بیشترین بازدهی از راه تمرکز روی کارهای کوچک و نظم‌دهی به آن‌ها بدست می آید.

بیشتر بخوانید: روش مطالعه sq3r – sq3r چیست؟

اصول تکینک پومودورو 

روش پومودورو بر ۶ اصل بنا شده است که به این شرح می باشد:

1-کار یا وظیفه‌ای مشخص را در نظر گرفته و آن را بنویسید.

2-زمان‌سنج را روی ۲۵ دقیقه تنظیم نمایید.

3-روی کار یا وظیفه‌ی مشخص تا زمانی که زمان‌سنج به صدا درآید تمرکز کنید. اگر حواستان پرت شد، آن موضوع را یادداشت کنید و به کارتان را ادامه دهید.

4-با به‌صدادرآمدن زنگ زمان‌سنج و پایان ۲۵ دقیقه، جلوی آن یک تیک بزنید.

5- ۵ دقیقه استراحت کنید؛ می‌توانیدحرکت‌های کششی انجام دهید، نوشیدنی مناسب بنوشید یا کمی راه بروید.

6-همان کار را تکرار کنید. بعد از اینکه چهار تیک روبه‌روی یک یا چند کار مشخص زدید و برای چهار بار، ۲۵ دقیقه وقت گذاشتید، ۱۵ تا ۳۰ دقیقه استراحت کنید. 

چرا تکنیک مطالعاتی پومودورو موثر است؟

زمانی که ذهن ما به طور کامل درگیر یک فعالیت باشد، بهتر یاد می‌گیریم، اما تمرکز طولانی مدت می‌‎تواند از نظر ذهنی خسته کننده باشد، پس وقتی فشار مطالعاتی بالا باشد، استراحت دادن به ذهن بسیار حائز اهمیت است.

با اجرای روش پومودورو و به کارگیری فرصت‌های استراحت، مغز ما علاوه بر استراحت، اطلاعات جدید را تجزیه و تحلیل و در نهایت ذخیره می‌کند. با تمرین این روش، به تدریج فرصت‌های مطالعاتی کیفیت بالاتری می یابد و دامنه‌ی توجه و تمرکز دانش آموز بهبود می یابد. 

کنکور کرمانشاه

فواید استفاده از فن پومودورو 

مدیریت زمان 

مدیریت زمان به‌خصوص وقتی وظایف بی‌شمار و مسئولیت‌های زیادی دارید بسیار حائز اهمیت است. این تکنیک می‌تواند به شما کمک کند تا با تقسیم وظایف بزرگ به کارهای کوچک‌تر، زمان خود را به خوبی مدیریت نمایید.

روش پومودورو همچنین می‌تواند به شما کمک کند که بدانید در چه زمانی باید چه وظیفه‌ای را به انجام برسانید. با تهیه‌ی فهرستی از کارهایی که باید انجام دهید، می‌توانید یاد بگیرید که زمان خود را به خوبی مدیریت کنید.

بیشتر بخوانید: روش مطالعه pqrst – pqrst چیست؟

افزایش تمرکز 

حجم کاری زیاد نیاز به تمرکز بالا دارد. این تکنیک به شما کمک می‌کند تا در هر بازه‌ی زمانی، بر روی انجام یک کار تمرکز کنید و آن را درست و کامل تمام کنید.

افزایش بهره وری 

تکنیک پومودورو با مدیریت زمان و افزایش تمرکز، باعث افزایش بهره‌وری خواهد شد. با این روش می توانید به طور مؤثر بر روی وظایف خود کار ‌کنید و مسیر رسیدن به هدفتان را آسان تر کنید.

کاهش حواس‌ پرتی 

استفاده از تلفن همراه، شبکه‌های اجتماعی، تماس‌های تلفنی و غیره می‌تواند باعث حواس‌پرتی شود و نتوانید روی مطالعه‌ی متمرکز شوید. تکنیک مطالعاتی پومودورو به شما کمک می‌کند در یک بازه‌ی زمانی مشخص، فقط روی یک فعالیت متمرکز شوید و همین موضوع باعث کاهش حواس‌پرتی می‌شود.

کاهش استرس 

استرس و اضطراب در زندگی امروز یک امر ناگزیر است. تکنیک پومودورو سازماندهی و برنامه‌ریزی را به عادتی همیشگی تبدیل می‌کند و استرس ناشی از بی‌برنامگی را کاهش می‌دهد.

اجرای این برنامه‌ی مطالعاتی، انگیزه‌ی فرد را افزایش می‌دهد، فرد خود را متقاعد می‌کند که تنها برای 25 دقیقه و اجرای یک پومودورو به خودش فشار بیاورد؛ پس از آن وارد یک جریان کاری منظم می شود و به ادامه‌ی کار علاقمند خواهد شد.

بیشتر بخوانید: روش مطالعه lwf – lwf چیست؟

تعداد پومودورو های مناسب در طول روز

تعداد فرصت‌های روزانه‌ی مطالعاتی در روش پومودورو به دانش آموز بستگی دارد. در ابتدای کار با 3 پومودورو در روز شروع کنید. می‌توانید روی سه مبحث تمرکز کنید و یا می‌توانید روی یک مبحث بزرگتر کار کنید و آن را به سه بخش کوچکتر تقسیم نمایید.

همچنین می‌توانید از روش پومودورو برای تقسیم یک کار بزرگ‌ به چند کار کوچک‌تر استفاده کنید. پس از چند روز،  سعی کنید تعداد پومودوروهای د را در روز به شش یا هشت فرصت مطالعاتی افزایش دهید. به خاطر داشته باشید که نباید تعداد زیادی را در یک روز انجام دهید. اگر بیش از حد درگیر شدید، سرعت خود را کاهش دهید. بهتر است کارهای کمتری را به خوبی انجام دهید تا کارهای زیادی را ضعیف و ناکارآمد انجام دهید. 

کلاس کنکور کرمانشاه

معایب تکنیک پومودورو

هر روشی مزایا و معایبی دارد و تکنیک پومودورو نیز دارای معایبی است. از جمله معایب روش مطالعه پومودور می‌توان به این موارد اشاره نمود:

تکنیک پومودورو می‌تواند برای بهره‌وری بعضی فعالیت ها مضر باشد. اگر فعالیت‌های شما نیاز به خلاقیت یا طوفان فکری دارد، باید از روش دیگری استفاده نمایید. تکنیک پومودورو برای کار خلاقانه و کارهایی که نیاز به ایده پردازی یا ارزیابی ایده دارند، موثر نیست.

شاید این روش برای شما کارساز نباشد. باید آن را امتحان کنید تا متوجه شوید برای شما موثر است یا خیر. اگر به این نتیجه رسیدید که فعالیت‌های خود را به تعویق انداخته‌اید یا تمرکز خود را از دست داده‌اید، روش دیگری را امتحان کنید.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر