×

چطور میتونم کمکت کنم؟

بهترین روش مطالعه کنکور | آموزشگاه کامیاب

بهترین روش مطالعه کنکور | آموزشگاه کامیاب

بهترین روش مطالعه کنکور | آموزشگاه کامیاب

1401/5/6 0

مطالعه برای کنکور با مطالعه برای یک امتحان معمولی متفاوت است. کنکور آزمونی چندساعتی است که‌ یادگیری حجم زیادی از درس‌ها و اطلاعات نیاز است و تمرکز و انرژی زیادی احتیاج دارد.

بهترین روش مطالعه کنکور

مطالعه برای کنکور با مطالعه برای یک امتحان معمولی متفاوت است. کنکور آزمونی چندساعتی است که‌ یادگیری حجم زیادی از درس‌ها و اطلاعات نیاز است و تمرکز و انرژی زیادی احتیاج دارد. پس به روش ها و تکنیک های مطالعه  و برنامه ریزی دقیق برای پشت سر گذاشتن این آزمون با موفقیت نیاز داریم.

بهترین روش مطالعه کنکور

برای موفقیت در کنکور سه فاکتور مهم را در نظر بگیرید:

یادگیری بهترین تکنیک‌های مطالعه 

مطالعه بر اساس برنامه‌ریزی 

تغییر سبک زندگی به معنی عادت‌های غذایی صحیح، خواب به اندازه و  ورزش روزانه

5 مرحله مطالعه و یادگیری ( روش SQ3R )

این روش یکی از بهترین روش های مطالعه در دنیاست. نام این روش به صورت اختصار از اول 5 کلمه گرفته شده است:

پیش مطالعه (Survey)

سوال کردن (Question)

مطالعه دقیق (Read)

یادآوری (Recite / Recall)

مرور (Review / Revise)

1- پیش خوانی (پیش مطالعه)

پیش خوانی به این معنی است که قبل از شروع مطالعه، درس را اجمالی و گذرا بخوانید تا یک برداشت کلی از متن و نکات مهم و کلیدی داشته باشید.

این روش شامل مطالعه کلی تیتر‌ها، سرفصل ها، خلاصه انتها و پاراگراف های ابتدایی و انتهایی فصل، تصاویرو عناوین می باشد. در مرحله پیش خوانی پس صرف از یکی دو دقیقه به یک دید کلی می رسید و می توانید برای مطالعه خود هدف گذاری کنید. 

2- پرسش

بعد از اتمام مرحله ی اول  در مورد متن پیشخوانی شده از خود سوال بپرسیدکه مثلا فصل خوانده درباره چیست و شما چه چیزی قرار است یاد بگیرید. این چند دقیقه سوال جواب یادگیری را فعال‌تر می کند و باعث افزایش تمرکز و دقت خواهد شد.

3- مطالعه عمیق

در مرحله سوم درس را عمیق و دقیق مطالعه کنید. همه‌ مفاهیم جزیی و کلی درس را یاد بگیرید. در این مرحله به مفاهیم و هدف های کلی و جزیی متن مسلط می شوید، سعی کنید به سوالاتی که در مرحله ی قبل از خود پرسیده اید جواب دقیق تری بدهید. 

هایلایت کردن و خلاصه نویسی کنید. قرار نیست در این مرحله تمام مفاهیمی را که می‌خوانید صد در صد یاد بگیرید، برای تثبیت مطالب در ذهن به مرور مطالب نیاز دارید. دراین مرحله بسته به سطح دشواری درس، سرعت خود را کم و زیاد کنید.

نت برداری

در ادامه مطالعه عمیق نت برداری کنید. در این مرحله نکات مهم را به طور خلاصه و کلیدواژه یادداشت کنید تا با دیدن کلیدواژه، مفهوم کلی و مطالب اصلی متن را به خاطر بیاورید. 

4- کنفرانس ( از حفظ گفتن مطالب)

در این مرحله بدون مراجعه به کتاب، مطالب را توضیح دهید. در صورت نیاز به نت‌هایی که در مرحله قبل نوشتید مراجعه کنید. در این مرحله متوجه خواهید شد که چه مطالبی را ناقص یا کامل یاد گرفته‌اید.

آموزشگاه برتر کرمانشاه

5- مرور

در مرحله آخر تثبیت اصلی مطالب در مغز انجام می شود. در این مرحله نکات اصلی و موارد مهمی که یادداشت کرده اید دوباره و در حدود 5 دقیقه بدون مراجعه به کتاب مرور کنید. این مرور و یادآوری را طی دوره های زمانی مناسب انجام دهید.

استفاده از این روش مطالعه باعث می شود مطالب برای همیشه در ذهن شما باقی بماند. در پایان فصل،  نکات اصلی و موارد مهم را مرور کنید. می توانید کل فصل را دوباره بخوانید یا با استفاده از سوالات پایان متن و از حفظ گفتن (بدون مراجعه به کتاب)، به مرور قسمت هایی که ضعیف هستید تکمیل و تقویت کنید. 

تفکر

مرحله بعد تفکر درباره موضوعات است. مطالبی که در طول روز مطالعه کرده‌اید را مرور کنید و به آنها فکر کنید. بهترین زمان برای این کار، شب  قبل از خواب است. با فکر کردن در مورد مباحثی که خوانده اید درک بهتر و تثبیت در ذهن خود را انجام می دهید. با این روش بین مطالب قبلی و مطالب جدید ارتباط ایجاد می کنید. برای تثبیت مطلب در مغز، تکرار بهترین روش است.

شرایط مطلوب برای مطالعه 

افزایش تمرکز دو فاکتور درونی و بیرونی دارد.

فاکتورهای درونی شامل کنترل افکار، تلقین مثبت نسبت به خود و مدیریت زمان 

فاکتورهای بیرونی شامل نور، دما و آرامش فضا 

1.بهتر است مکان مطالعه  جایی ثابت و پشت میز باشد. در حالت نشسته تمرکز بیشتری نسبت به راه رفتن و خوابیده درس خواندن دارید. وسایل مورد نیاز خود را کنارتان بگذارید و گوشی موبایل را به محل مطالعه نبرید. مطالعه در حالت خوابیده به دلیل تابیدن نور کم به صفحه کتاب مناسب نیست. در حالت حرکت نیز چون کتاب در برابر چشم حرکت می کند برای چشم مناسب نیست.

2. نور اتاق مطالعه را از ترکیب دو نور آفتابی و مهتابی انتخاب کنید. در جای تاریک مطالعه نکنید. بهتر است نور از سمت چپ و بالا با زاویه 45 درجه به کتاب بتابد. اگر راست دست هستید تابش نور از سمت راست باعث ایجاد سایه در هنگام نوشتن خواهد شد. از نورهای یکنواخت استفاده کنید. نور چراغ مطالعه شدید است و به خصوص در تاریکی اتاق نور شدیدی که بر صفحه کتاب می تابد باعث خستگی چشم می شود.

3. دمای اتاق مطالعه حدود 25 درجه سانتیگراد مناسب است. دمای بالا باعث حواس پرتی و خواب آلودگی خواهد شد.

4.دکور اتاق مطالعه را ساده و ثابت انتخاب کنید. وجود عکس و پوستر باعث حواس پرتی شما می شود.

5. زمان مطالعه وقتی است که انرژی کافی برای درس خواندن داشته باشید. بهترین زمان صبح است و بدترین زمان مطالعه بعد از ناهار و شام می باشد. بهتر است از حدود یازده و نیم شب تا پنج صبح استراحت کنید. هر انسان حداقل به  7 ساعت خواب نیاز دارد.

مغز شما بعد از هر ۴۵ الی ۹۰ دقیقه نیاز به استراحت در حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه‌ دارد. استراحت رفع خستگی و افزایش بازدهی مغز در زمان مطالعه را در پی خواهد داشت.

6. تنفس در اتاق در بسته که هوا به قدر کافی وجود دارد، باعث رخوت و خستگی می شود. پس هربار پنجره را باز کنید تا جریان هوا صورت گیرد.

7. فاصله مناسب کتاب از چشم 30 سانتی متر است. بهتر است برای هر یک ساعت مطالعه 15 الی 20 دقیقه به چشم استراحت بدهید. در این زمان می توانید درس ها را مرور کنید. رنگ خودکار آبی و مشکی برای چشم مناسب تر است. استفاده از رنگ قرمز یا سبز باعث خستگی چشم می شود.

8.تغذیه مناسب و سالم، تنفس درست، آرامش و ورزش عواملی هستند که باعث رساندن ویتامین ها و املاح معدن به بدن و به خصوص مغر می شود و گردش خون را تنظیم میکند.

9.برنامه ریزی صحیح درسی از عوامل دیگر تمرکز و جلوگیری از حواس پرتی است. مطالعه یک درس برای ساعات های طولانی و چیدن نامناسب درسها در کنار هم نیز می تواند ذهن را دچار تداخل اطلاعات و حواس پرتی کند.

10. مطالعه فعالانه داشته باشید و بعد از خواندن هر متن چند هدف برای آن مشخص کنید و سپس از خود درباره متن سوال کنید. با ایجاد رابطه بین مفاهیم آنها را دسته بندی کنید تا در حافظه تثبیت شوند.

11. برای به خاطر سپردن فرمول‌ها و معادله‌ها از روش فاصله گذاری استفاده کنید به این صورت که در دفترچه‌ای همه‌ فرمول‌ها، معادله‌ها و روش حل آنها همراه چند مثال بنویسید. مطالب را مرور کنید (تکنیک پیش‌خوانی) و زمانی را به مرور این فرمول‌ها و معادله‌ها همراه با مثال‌هایشان اختصاص بدهید. با مرور چندباره‌ این فرمول‌ها و معادله‌ها هر چندروز یک‌بار (تکنیک فاصله‌گذاری) می توانید فرمول ها را حفظ کنید.

بهترین مشاوره کنکور

مشکلات که عدم وجود تمرکز بوجود می آورد :

کاهش یادگیری

نتایج ضعیف

حس منفی نسبت به توانایی ها

کاهش اعتماد به نفس و در نتیجه کاهش انگیزش 

اضطراب 

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر