×

چطور میتونم کمکت کنم؟

【تکنیک های درمان فرسودگی تحصیلی دانش آموزان】09371014705 | آموزشگاه کامیاب

【تکنیک های درمان فرسودگی تحصیلی دانش آموزان】09371014705 | آموزشگاه کامیاب

【تکنیک های درمان فرسودگی تحصیلی دانش آموزان】09371014705 | آموزشگاه کامیاب

1401/7/11 0

در این مقاله به فرسودگی خواهیم پرداخت. این که انرژی و توان لازم برای مطالعه را نداشته باشید و یا ساعتها مطالعه برای گرفتن نتیجه خوب از یک امتحان حاصل نشده به معنی این است که شما دچار فرسودگی تحصیلی شده اید.

تکنیک های درمان فرسودگی تحصیلی دانش آموزان

در این مقاله به فرسودگی خواهیم پرداخت. این که انرژی و توان لازم برای مطالعه را نداشته باشید و یا ساعتها مطالعه برای گرفتن نتیجه خوب از یک امتحان حاصل نشده به معنی این است که شما دچار فرسودگی تحصیلی شده اید. این فرسودگی زوایای مختلف زندگی شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد. برای رفع این مشکل به موارد مفیدی اشاره نموده ایم.

تکنیک های درمان فرسودگی تحصیلی دانش آموزان

فرسودگی تحصیلی چیست؟

فرسودگی تحصیلی حالتی است که باعث می شود دانش آموز دچار خستگی از مطالعه کردن دروس، بی علاقه شدن به مطالب درسی و عدم پیشرفت تحصیلی یا پیشرفت بسیار کم شود. فرسودگی تحصیلی زمانی اتفاق می افتد که دانش آموز احساس فشار بیش از اندازه کند.

بیشتر بخوانید: تاثیر سهمیه مناطق در کنکور سراسری

این احساس باعث می شود که شخص دچار استرس شود و با ادامه داشتن این استرس، انگیزه و علاقه خود را به درس خواندن و انجام تکالیف تان از دست بدهد و در نتیجه عملکرد تحصیلی دانش آموز پایین می آید و دچار احساس نا امیدی و ناتوانی و بی میلی به درس خواندن خواهد شد. اگر فرسودگی تحصیلی کنترل نشود و بهبود نیابد، می تواند فرد را دچار افسردگی کند. استرس طولانی مدت می تواند اثرات مخرب زیادی بر بدن و روان فرد داشته باشد.

علائم فرسودگی تحصیلی دانش آموزان 

بی میلی و بی علاقگی به مطالب درسی

شرکت نکردن در فعالیت های کلاس

احساس ناتوانی در یادگیری مطالب

کاهش یا فقدان انگیزه

کاهش عملکرد تحصیلی

خستگی ذهنی

عوامل بروز فرسودگی درسی و تحصیلی 

کار و تکالیف بسیار زیاد مدرسه

مدیریت نادرست زمان

اهداف غیر واقع بینانه

اختلالات خواب

تغذیه نامناسب

اهمال کاری

عزت نفس پایین

بهترین مشاوره کنکور

راهکارهای مقابله و درمان فرسودگی تحصیلی دانش آموزان

اهداف واقع بینانه

هدف گذاری غیر واقع بینانه و غیر قابل دسترس می تواند باعث خستگی و فرسودگی تحصیلی شود. تعیین اهداف اشتباه از قبیل خواندن کل یک کتاب درسی در دو روز که قبلا مطالعه نشده یا گرفتن نمره کامل در درسی که تا به حال در آن نمره بالا نگرفته اید می توانند شما را دچار فرسودگی تحصیلی کنند. اهداف واقع بینانه و قابل دسترسی برای خودتان تعیین کنید مانند گرفتن یک یا دو نمره بالاتر از درس. اهداف کوتاه مدت و بلند مدت را از هم جدا کنید و بلند مدت ها را به اهداف کوچکتر تقسیم کنید، در این تقسیم بندی ها تعیین زمان منطقی را فراموش نکنید. 

برنامه ریزی

بوسیله برنامه ریزی درست می توانید زمان خود را مدیریت کرده و به اولویت ها بپردازید، در این صورت خواهید توانست زمان مناسب برای هر درس و فعالیت را متناسب با آن اختصاص دهید که در این صورت فشار و خستگی بر شما غلبه نخواهد کرد و می توانید به بهترین شکل به نتیجه مورد نظر دست بیابید. مقاله روش های صحیح برنامه ریزی را مطالعه نمایید.

مدیریت زمان

مدیریت زمان با برنامه ریزی درست به دست می آید. زمانی که با یک برنامه صحیح مدیریت شود به شما کمک می کند که برای مطالب و دروس مهم تر زمان بیشتر بیشتری اختصاص دهید و به موقع مبحث مورد نظر را مطالعه نمایید و استرس و اضطراب را در شب امتحان به حداقل برسانید. مدیریت زمان اهمال کاری و عقب انداختن کار و مطالعه را حذف خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: برای کنکور چه تست هایی بزنیم؟

خواب کافی

خواب کافی و عمیق برای مغز ضروری است. خواب کافی به مغز این اجازه را می دهد که اطلاعات را به درستی در خودش ذخیره کند و عملکرد خودش را بهبود ببخشد. خواب کافی در عملکرد بهتر حافظه هر انسانی نقش مهمی دارد و هم کارایی ذهنی را بهبود می دهد و بدن ما را سالم نگه می دارد و هم ما را از خستگی و فرسودگی ذهنی حفظ می کند. در این خصوص مقاله تاثیر خواب شبانه بر یادگیری را مطالعه نمایید.

ورزش و فعالیت بدنی

ورزش نقش مهمی در کاهش استرس دارد و عملکرد ذهنی ما را نیز بیشتر خواهد نمود. نیم ساعت ورزش روزانه یا تمرینات ورزشی در طول هفته تاثیر زیادی بر زندگی شما می گذارد و نشاط و انرژی شما را تامین می کند و در یادگیری شما موثر خواهد بود، همچنین باعث می شود که دوره تحصیلی را با خستگی و فشار کمتر بگذرانید و به تدریج فرسودگی درسی شما را بهبود می بخشد.

تغذیه مناسب

تغذیه و ورزش در سلامت جسم نقش موثری دارند. استفاده از مواد مغذی و سالم عملکرد را بهبود می بخشد و صرف زمان برای درس و زندگی را مفیدتر خواهد کرد. استفاده از مواد پروتئینی، آب کافی، میوه و سبزیجات به طور روزانه به بهبود عملکرد ما و سلامت ما بسیار مفید است. همچنین بهتر است که مصرف غذاهای فست فودی، و شیرین را محدود و این مواد را با مواد سالم جایگزین کنیم.

آموزشگاه برتر کرمانشاه

تعیین زمان استراحت

تعیین زمان استراحت مشخص بین درس خواندن برای جلوگیری از خستگی لازم است. مطالعه طولانی مدت بدون استراحت ما را دچار فرسودگی تحصیلی می کند. معمولا زمان معمول برای استراحت بین مطالعه برای هر 1ساعت، حدود 15 دقیقه است اما اگر درس سخت و خسته کننده ای را مطالعه می کنید می توانید این زمان را به بخش های کوچکتر تقسیم کنید.

در زمان استراحت هم به خودتان و هم به مغزتان اجازه استراحت کردن بدهید. می توانید با دوستتان صحبت کنید یا یک خوراکی سالم بخورید، می توانید چند حرکت کششی انجام دهید و یا چند دقیقه پیاده روی کنید.

استراحت طولانی ذهن شما را از مطالب درسی دور می کند و زمانی که می خواهید دوباره به سراغ مطالعه بروید دیگر ذهن شما آمادگی قبل را نخواهد داشت و شاید مجبور خواهید شد مروری بر آنچه خوانده اید داشته باشید. استفاده از کتاب های غیر درسی در زمان های استراحت بین مطالعه در طول برنامه هفتگی خودتان بسیار مفید خواهد بود. مقاله چگونه مطالعه کنیم که خسته نشویم و راه های علاقه مندی به درس های خسته کننده را در این رابطه مطالعه کنید.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر