×

چطور میتونم کمکت کنم؟

【بررسی تاثیر معدل کنکور】 | آموزشگاه کامیاب

【بررسی تاثیر معدل کنکور】 | آموزشگاه کامیاب

【بررسی تاثیر معدل کنکور】 | آموزشگاه کامیاب

1401/6/12 0

یکی از موضوعات بحث انگیز و استرس زا معدل و میزان تاثیری است که بر روی نتیجه کنکور و رتبه داوطلب در آزمون سراسری دارد. تاثیر سوابق تحصیلی در سال ۱۴۰۲ صرفا ۴۰ درصد و قطعی خواهد بود.

بررسی تاثیر معدل کنکور

یکی از موضوعات بحث انگیز و استرس زا معدل و میزان تاثیری است که بر روی نتیجه کنکور و رتبه داوطلب در آزمون سراسری دارد. تاثیر سوابق تحصیلی در سال ۱۴۰۲ صرفا ۴۰ درصد و قطعی خواهد بود.

با تغییر در شیوه برگزاری کنکور و تلاش برای اجرای عدالت در این آزمون جلساتی در خصوص نحوه برگزاری کنکور و همچنین نحوه اعمال سوابق تحصیلی در کنکور از طرف شورای عالی انقلاب و کمسیون اصل 90، بنا بر این شد که تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور سراسری 1402 برای هر پنج گروه آزمایشی شامل رشته های ریاضی، تجربی، انسانی و هنر و زبان مانند سال گذشته و به صورت مثبت اعمال شود. در ادامه میزان تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۲ برای داوطلبان نظام قدیم و نظام جدید ارائه شده است تا داوطلبان بتوانند با خیال راحت به برنامه ریزی برای کنکور 1402 بپردازند.

بررسی تاثیر معدل کنکور

برای دانش آموزان و فارغ التحصیلان پایه دوازدهم که امتحانات پایان ترم آن ها به صورت هماهنگ و نهایی برگزار شده است، به نمره این امتحانات سوابق تحصیلی داوطلبان نظام جدید گفته می شود.

هم چنین داوطلبان نظام قدیمی که امتحانات نهایی سال سوم دبیرستان، پیش دانشگاهی آن ها به صورت نهایی برگزار شده است، سوابق تحصیلی داوطلبان نظام قدیمی می باشد. طبق مصوبه شواری عالی انقلاب فرهنگی برای کنکور 1402 فقط معدل امتحانات نهایی ملاک است، و امتحانات یازدهم به صورت نهایی قرار است برای کنکور 1403، ملاک در نظر گرفته شوند.

بیشتر بخوانید: بهترین روش مطالعه کنکور

 علت افزایش سوابق تحصیلی در کنکور 1402 چیست؟

بررسی میزان تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور با مصوبه مجلس در سال های قبل آغاز شد و گفته شد 85 درصد رشته ها بدون کنکور شده و تنها با معدل داوطلب پذیرش می شود و اصلا نیازی به کنکور دادن هم نیست. اما هم چنان درخواست برای رشته های پرطرفدار بالا بود و راهی جز کنکور برای این رشته ها وجود نداشت و به همین دلیل تاثیر معدل مثبت در کنکور برای داوطلبان در نظر گرفته شد.

اما از سال 99 شواری عالی انقلاب فرهنگی تصمیم گرفت وارد ماجرا شود و نقش تاثیر معدل جدی تر شود و کنکور تا حدی کمرنگ تر شود. این شورا مصوب کرد که برای کنکور 1402، 60 درصد تاثیر معدل امتحانات دوازدهم در نظر گرفته شود و برای سال 1403 یازدهم به صورت نهایی اضافه شود و برای 1404 نیز سه‌پایه تحصیلی آخر متوسطه دوم یعنی امتحانات دهم،یازدهم و دوازدهم به صورت نهایی برگزار شود و معدل نهایی آن ها به همراه کنکور تعیین کننده قبولی رشته داوطلبان باشد.

در حال حاضر تاثیر سوابق تحصیلی در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ بر اساس معدل نمرات دروس عمومی و تخصصی پایه دوازدهم دانش‌آموزان چهل 40 درصد قطعی می باشد. این تاثیر در آزمون سراسری ۱۴۰۳ فقط بر اساس معدل نمرات دروس عمومی و تخصصی پایه دوازدهم دانش‌آموزان پنجاه 50 درصد تاثیر قطعی و سوابق تحصیلی آزمون سراسری سال ۱۴۰۴ بر اساس معدل نمرات دروس عمومی و تخصصی پایه‌های یازدهم و دوازدهم دانش‌آموزان شصت 60 درصد تاثیر قطعی و آزمون سراسری سال ۱۴۰۵ به بعد بر اساس معدل نمرات دروس عمومی و تخصصی پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم دانش‌آموزان شصت60 درصد تاثیر قطعی می باشد.

آن دسته از افرادی که مشمول اعمال سوابق تحصیلی در کنکور هستند باید هنگام ثبت نام اقدام به دریافت کد سوابق تحصیلی نمایند. داوطلبان فارغ التحصیل نظام جدید با مطالعه مقاله زیر می توانند از نحوه دریافت این کد مطلع گردند.

بهترین مشاوره کنکور

آن دسته از داوطلبان متقاضی کنکور سراسری ۱۴۰۱ که دیپلم خود را در یکی از رشته های رياضی و فيزيک، علوم تجربی، علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی دریافت کرده و امتحانات آن ها به صورت نهایی، سراسری و كشوری برگزار شده است، سوابق تحصيلی موجود ديپلم آن ها بر اساس آخرین جلسه شورای عالی انقلاب جهت پذیرش در سال تحصیلی ۱۴۰۱، ۴۰ درصد با تاثیر مثبت در نظر گرفته شده است.

در نظر داشته باشید داوطلبان دارای دیپلم رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش شامل اعمال سوابق تحصیلی در کنکور 1402 نمی باشند این دانش آموزان در صورت تمایل به اعمال سوابق تحصیلی می بایست در امتحان نهایی گروه آزمایشی که متقاضی آن هستند شرکت کنند.

اگر فردی مدرک دیپلم خود را قبل از سال 1384 گرفته باشد دیگر شامل قانون تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۱ نیست. این موضوع به این معنی است که معدل وی هیچ تاثیری در رتبه و تراز متقاضی نخواهد داشت و تراز و رتبه ای که در کارنامه خود مشاهده می کند، همان ترازی است که از پاسخ دهی به سوالات عمومی و اختصاصی در کنکور داده است.

تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور 1401 برای داوطلبان با دیپلم غیر مرتبط 

نحوه اعمال سوابق تحصیلی برای دسته ای از داوطلبان که دیپلم غیر مرتبط دارند یعنی مدرک دیپلم آنها با گروه آزمایشی امتحانی آنها مغایرت دارد متفاوت خواهد بود و فقط درس مشترک و عمومی دو رشته ، در اعمال سوابق تحصیلی ملاک قرار خواهند گرفت.

تاثیر مثبت معدل در کنکور یعنی چه؟

رئیس سازمان سنجش(ابراهیم خدایی) در 25 آبان 97 در مصاحبه ای با خبرگزاری ایرنا : تاثیر مثبت معدل می گوید برای داوطلب دو نمره بساز، یك نمره كنكور و یك نمره سوابق تحصیلی كه شامل (بیست و پنج درصد معدل دیپلم و پنج درصد معدل سال دوازدهم) است؛ اگر نمره سوابق تحصیلی باعث كاهش نمره كنكور شود تاثیر مثبت معدل اثر داده نمی شود بنابراین بستگی به نمره كنكور دارد.

برای درک بهتر این موضوع از یک مثال استفاده می کنیم: 

در علوم تجربی حدود 24000 نفر معدل بالای 19 حضور دارد و كسی با معدل 19.25 در رتبه 23000 قرار دارد و رتبه فرد در كنكور 3000 شده است. لذا در حال حاضر یك رتبه 23000 دارد و یك رتبه 3000 پس این 19.25 باعث كاهش نمره كنكور فرد می شود. در نتیجه صرفا چون معدل بالای 19 است، تاثیر مثبت روی نمره یا رتبه كنكور ندارد.

بیشتر بخوانید: 32 تکنیک تست زنی

تاثیر قطعی معدل در کنکور یعنی چه؟

به نقل از گفته های مسئولان سازمان سنجش و آموزش و پرورش: 

اما در مورد تاثیر قطعی معدل نیز می توان گفت که داوطلب هر نتیجه ای در کنکور کسب کند نمره سوابق تحصیلی که شامل (برای مثال : سی درصد معدل امتحانات نهایی سال دوازدهم) در نتیجه نهایی و تعیین رتبه داوطلب تاثیرگذار خواهد بود ،حال این تاثیر چه به نفع داوطلب باشد چه نباشد در نتیجه نهایی آن مؤثر خواهد بود.

آموزشگاه برتر کرمانشاه

تاثیر قطعی معدل در کنکور ۱۴۰۲ به نفع یا ضرر داوطلبان؟

به نقل از خبرگزاری ایرنا؛ معاون خط مشی‌گذاری ستاد نقشه جامع علمی کشور در شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره تغییرات در کنکور ۱۴۰۱ هم اظهار داشت: سازمان سنجش آموزش کشور روی اعمال تغییرات در کنکور ۱۴۰۱ نظراتی از منظر اجرا پذیری و ابعاد فنی این آزمون دارد. اعمال تغییرات یاد شده در این کنکور امکان اجرا نداشت چون بر اساس اعلام سازمان سنجش آموزش کشور، در کنکور ۱۴۰۱ طیفی که در معدل شان ۶۰ درصد معدل پایه های ۱۱ و ۱۲ اعمال شود، اصلا وجود ندارد؛ بنابراین اجرای آن به ۱۴۰۲ موکول شد.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر