×

چطور میتونم کمکت کنم؟

【روش‌های تقویت اراده برای درس خواندن】 | آموزشگاه کامیاب

【روش‌های تقویت اراده برای درس خواندن】 | آموزشگاه کامیاب

【روش‌های تقویت اراده برای درس خواندن】 | آموزشگاه کامیاب

1401/6/13 0

گاهی مواقع برای دانش آموز پیش‌ می آید که درسی را در زمان مقرر مطالعه نکند یا درسی را با علاقه و دقت نخواند.

روش‌های تقویت اراده برای درس خواندن

گاهی مواقع برای دانش آموز پیش‌ می آید که درسی را در زمان مقرر مطالعه نکند یا درسی را با علاقه و دقت نخواند. اکثر افراد جامعه در انجام وظایف و کارهایشان گاهی به این موارد دچار می شوند. حل این مشکل نیاز به یادگیری روش‌های تقویت اراده برای درس خواندن دارد که به طور مختصر به این روش ها می پردازیم.

روش‌های تقویت اراده برای درس خواندن

غلبه بر موانع

1- مشغول هر کاری که هستید دست بکشید و به سراغ مطالعه بروید

انجام کارهای متفرقه یا تلف کردن وقت برای گذراندن آن باعث می شود فرصت مفید مطالعه را از دست بدهید. اگر می بینید در این شرایط قرار گرفته اید فورا دفتر و کتاب خود را بردارید و در یک مکان ساکت و خلوت مشغول درس خواندن شوید. به خودتان یادآوری کنید هرچه زودتر مشغول مطالعه آن درس شوید، زودتر کارتان تمام می‌‌شود و وقت آزاد بیشتری در اختیار خواهید داشت.

همیشه شروع هر کاری از ادامه دادن آن خیلی سخت‌تر است. این اولین سد است، با عبور از اولین سد عبور طی ادامه‌ مسیر بسیار ساده‌تر خواهد شد.

بیشتر بخوانید: چگونه درس خوانده شده را مرور کنیم؟

۲. از مطالبی که می‌خوانید یادداشت‌ برداری کنید

یکی از روش‌های یادداشت برداری، ترسیم است. ترسیم یادداشت‌ها یک روش سرگرم‌کننده و ساده برای به خاطر سپردن مطالب بسیار مفید است. یکی دو دقیقه‌ی اول پس از شروع مطالعه، از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ چون خیلی ساده ممکن است تسلیم شوید و دست از کار بکشید. برای اینکه از بروز چنین اتفاقی جلوگیری کنید، فورا به یادداشت برداری اقدام کنید، حتی اگر یادداشت‌هایتان چندان تعریفی نداشته باشند. همیشه می توانید یادداشت هایتان را بازنویسی کنید.

۳. به خودتان انگیزه بدهید

با انرژی و اشتیاق شروع به درس خواندن کنید و در تمام مدت مطالعه، این انرژی و اشتیاق را حفظ کنید. با چند روش می توانید انگیزه‌ی خود را در تمام مدت حفظ کنید، با مطالعه این روش ها هرکدام که برای شما مناسب تر و کارگشاتر است استفاده کنید:

-به موسیقی مهیج گوش کنید. 

- تند تند راه بروید، پروانه بزنید، در هوا مشت‌ بزنید 

-به یک سخنرانی الهام‌بخش گوش کنید.

-هر چند وقت یک‌بار مکان مطالعه‌ خود را تغییر دهید تا محیط اطراف، شما را کسل و بی‌حوصله نکند.

بهترین مشاوره کنکور

۴. برای خودتان جایزه در نظر بگیرید

با در نظر گرفتن پاداش و جایزه برای خودتان، می توانید تاثیر مثبتی در پایان مطالعه برای خودتان بوجود بیاورید. اگر فیلم یا موسیقی زیبایی در نظر دارید بعد از اتمام زمان مطالعه به سراغ آن بروید.

۵. دیگران را از برنامه‌ درس خواندن خود مطلع نمایید

وقتی که همه‌ موارد دیگر با شکست مواجه می‌شوند از شرم و خجالت، به عنوان ابزار ایجاد انگیزه‌ استفاده کنید. به دوستان خود بگویید می‌خواهید درس بخوانید و در امتحان پیش رو یک نمره‌ خوب بگیرید. به این صورت می‌تواند به شدت انگیزه‌ بگیرید و به حرفی که به دوستان خود گفته اید عمل کنید. 

روش دیگر درس خواندن با دوستان است که البته مراقب هستند حواس‌تان از درس‌ خواندن پرت نشود چون دوست بازیگوش و حواس پرت به مشکل شما اضافه خواهد کرد.

حذف موارد ایجاد حواس پرتی

1. طوری برنامه ریزی کنید که برای کارهای ی غیر از درس خواندن زمان داشته باشید. صرف زمان درس خواندن به کارهای فرعی یا کارهای ضروری دیگر اشتباه است و باعث می شود هم توجه شما از درس کم شود و هم ذهن به این بی نظمی عادت خواهد کرد.

۲. مکانی که برای درس خواندن در نظر می گیرید باید مناسب برای مطالعه باشد و چیزی برای حواس پرتی وجود نداشته باشد. لوازم و وسایل بازی و تلویزیون و گوشی و از این قبیل را در مکان مطالعه قرار ندهید. اگر قرار است برای درس خواندن از اینترنت استفاده کنید، برای عدم وقت گذارنی بهتر است از افزونه های افزایش بهره وری روی مرورگر خود استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: چرا برای کنکور زیاد می خوانم ولی نتیجه نمی گیرم؟

۳. برای بعضی افراد بودن در محیطی با سکوت مطلق خود باعث حواس پرتی می شود، برای حل این مورد به دلخواه‌ خود از موسیقی یا نویز سفید استفاده کنید. موسیقی سفید یک صدای ثابت و بی‌شکل مانند صدای قطرات باران یا صدای امواج است که کمک می کند آرام و آسوده باشید و تمرکز خود را حفظ کنید. بعضی افراد نیز ترجیح می دهند در هنگام مطالعه از موسیقی های بی کلام استفاده کنند البته واضح است که استفاده از موسیقی هایی که شعر و آهنگ دارد باعث حواس پرتی خواهد شد.

۴. هرچیزی که باعث اتلاف وقت می شود از محل مطالعه و از ذهن خود دور کنید به این ترتیب که به مواردی که مورد علاقه و عادت شماست زمان مشخصی اختصاص دهید. حذف زمان های زیاد مختص عادت مورد نظر باعث می شود زمان آزاد زیادی به دست بیاورید و به راحتی برای درس خواندن برنامه ریزی کنید.

آموزشگاه کامیاب

۵. قبل از درس خواندن ورزش کنید، غذا بخورید و استراحت کنید. این کار ها را به صورت درست و معقول مطابق با توصیه های ذکر شده در مطالب گفته شده بکار بگیرید. گرسنگی و خستگی و نیازهای فیزیکی دیگر تمرکز شما را در هنگام مطالعه کم می کند و نتیجه مطلوب را به دست نخواهید آورد. ورزش و نرمش نیز در کسب انرژی و اکسیژن مورد نیاز شما بسیار موثر است و می تواند در زمان هایی که احساس خستگی می کنید مفید باشد. برای ورزش و غذا و خواب خود نیز برنامه ریزی کنید و کارها را در هم داخل نکنید. 

6- خوب بخوابید چون داشتن خواب مناسب در زمان مشخص باعث استراحت مغز و درنتیجه احساس آرامش و تازگی برای مطالعه دروس مختلف خواهد شد. مصرف نوشیدنی های کافئین دار را مخصوصا شب هنگام قطع کنید.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر