×

چطور میتونم کمکت کنم؟

【بررسی نقش مشاور کنکور】 | آموزشگاه کامیاب

【بررسی نقش مشاور کنکور】 | آموزشگاه کامیاب

【بررسی نقش مشاور کنکور】 | آموزشگاه کامیاب

1401/6/12 0

مشاوره ی تحصیلی نقش بسیار مهمی در انتخاب مسیر شغلی و تحصیلی درست دانش آموزان و دانشجویان ایفا می کند.

بررسی نقش مشاور کنکور

مشاوره ی تحصیلی نقش بسیار مهمی در انتخاب مسیر شغلی و تحصیلی درست دانش آموزان و دانشجویان ایفا می کند. بطور کلی وظیفه  مشاور تحصیلی عبارت است از: 

1-هدایت تحصیلی 

2-آموزش مهارت های مطالعه و یادگیری

3-حل مشکل افت تحصیلی

4-استرس و اضطراب امتحانات

5-رفع رفتارهای نابهنجار

6-ارائه راهکار برای حل مشکلات روحی و روانی 

7-هموار کردن مسیر دانش آموزان برای موفقیت در تحصیلات 

8-قبولی در رشته  مورد علاقه در دانشگاههای خوب کشور 

بررسی نقش مشاور کنکور

از طریق مشاوره تحصیلی می توان به توانایی ها و نیز محدودیت های دانش آموزان پی برد و از امکانات موجود حداکثر استفاده را به عمل آورد. مشاور تحصیلی می تواند با شناسایی دقیق استعدادها و توانایی های دانش آموزان آنها را به سوی رشته تحصیلی مناسب راهنمایی کند. مشاور تحصیلی با همکاری معلم، خانواده و مسئولان مدرسه می‎تواند دانش‎آموزان را در جهت رفع مشکلات تحصیلی، خانوادگی روانی و تأمین ثبات عاطفی یاری داده و در نهایت، رسیدن به اهداف آموزش و پرورش را محقق سازد.

بیشتر بخوانید: بررسی تاثیر معدل کنکور

ضرورت مشاوره  تحصیلی

مشاور تحصیلی درست، با شناسایی نقاط ضعف و قوت دانش آموزان به آنها برای استفاده ی هرچه بهتر از توانایی های بالقوه شان کمک می کند. او با آموزش مهارت های مطالعه و یادگیری، روش های برنامه ریزی درسی، ارائه راهکارهایی برای غلبه بر افت تحصیلی، استرس و اضطراب امتحانات و حتی کمک به انجام یک انتخاب رشته صحیح و منطقی؛ زمینه لازم برای موفقیت تحصیلی و شغلی دانش آموزان و حتی دانشجویان را فراهم می کند.

ضرورت مشاوره تحصیلی برای والدین

مشاور تحصیلی بدون توجه به خانواده دانش آموز و دانشجو موفقیت چندانی در پی نخواهد داشت. خانواده و والدین نقش بسیار زیادی در افت تحصیلی یا موفقیت تحصیلی و شغلی فرزند خود دارند. خانواده سرعت دانش آموز را در رسیدن به اهداف تحصیلی تنظیم می‌کند. خانواده‌های بدون انگیزه، بدون اطلاع و غیر فعال موجب کاهش سرعت دانش آموزان با استعداد خواهند شد، به همین دلیل در فرآیند مشاوره تحصیلی لزوم انجام مشاوره با والدین اهمیت خاصی دارد. مشاور تحصیلی خانواده را از ویژگی ها و استعدادهای کمتر دیده شده  فرزندشان آگاه می کند و مهارت های لازم برای موفقیت او را به آنها می آموزد. همچنین می تواند کمک زیادی به حل مسائل و مشکلات درون خانوادگی که می تواند باعث بروز افت تحصیلی دانش آموز می شود انجام دهد.

ضرورت مشاوره تحصیلی در زمینه انتخاب رشته تحصیلی

اغلب انتخاب های دانش آموزان در زمینه رشته تحصیلی در مقطع مدرسه و رشته دانشگاهی، عاری از هر گونه دلیل منطقی و اطلاعات درست و مناسب است. معیارهایی که دانش آموزان در چنین مواردی برای انتخاب های خود برمی‌گزینند ملاک هایی کاذب و نامناسب و اساسا بر اساس انتخابهای دیکته  شده  اطرافیان می باشد. یک مشاور تحصیلی آگاه و حرفه ای می تواند به دانش آموز در انتخاب رشته دانشگاهی منطبق با استعدادها و خواسته هایش کمک کند.

بهترین مشاوره کنکور

ضرورت مشاوره تحصیلی برای جلوگیری از افت تحصیلی

برخی از دانش آموزان به خاطر شرایط ویژه‌ای که دارند در معرض افت تحصیلی هستند ، افت تحصیلی به عوامل بیرونی مثل خانواده ، مدرسه، دوستان و از این قبیل مربوط می‌شود، همچنین برخی علل فردی مانند انگیزه خود دانش آموز ، عدم آشنایی با روش های مطالعه و برنامه ریزی، علایق و استعدادها و غیره می تواند باعث افت تحصیلی شود. این دسته از دانش آموزان با کمک مشاور تحصیلی  علت افت ها و شکست ها را شناسایی کرده و راهکارهای مناسبی دریافت می کنند. 

ضرورت مشاوره تحصیلی در پیشرفت تحصیلی

برخی از دانش آموزان مایلند عملکرد خود را در زمینه تحصیل بهبود ببخشند. این دانش آموزان ممکن است از نظر تحصیلی متوسط و یا بالا باشند و تمایل دارند روش هایی علمی و مفید را از مشاور تحصیلی خود بیاموزند تا کارآیی خود را در زمینه تحصیلی بالا ببرند. با مشاور تحصیلی امکان موفقیت بوسیله راهکارهای مناسب هر فرد وجود دارد.

ضرورت مشاوره تحصیلی در کنکور

مشاور تحصیلی در موفقیت دانش آموزان در کنکور سراسری نقش مهمی دارد. بویژه در طی سالهای اخیر که گرایش داوطلبین برای شرکت در کنکور رشته علوم تجربی افزایش یافته و این مسئله رقابت برای تصاحب صندلی رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی دانشگاه های تهران را سخت و پیچیده نموده است. بیش از نوددرصد رتبه های زیر صد کنکور از مشاور کنکور بهره گرفته اند هرچند اغلب آنها بنا به دلایلی داشتن مشاور کنکور را کتمان می کنند.

در بازار آشفته مشاوره کنکور، استفاده از مشاوران کنکور موفق و با دانش بسیار نیاز به جستجو و بررسی پیشینه مشاوره تحصیلی آموزشگاه ها دارد. آموزشگاه کامیاب با کمک کادر باتجربه خود در زمینه مشاوره به داوطلبان کنکور، برای کسب رتبه بالا در کنار شماست.

بیشتر بخوانید: بهترین روش مطالعه کنکور

7ویژگی یک مشاور خوب 

1-مشاور تحصیلی به جای شما برنامه ریزی نمی کند. برنامه ریزی کردن برای داوطلب به معنای نادیده گرفتن توانایی او برای کنترل امور شخصی زندگی و منفعل کردن داوطلب باشد.

2-مشاور خوب به شما کمک می کند تا با شناخت بهتر ویژگی ها و توانایی های تان، برنامه ریزی منحصر به خود را طراحی کنید.

3-مشاور در طول مسیر تلاش می کند تا نقاط ضعف و مشکلات احتمالی برنامه ریزی تان را بیاید و شما را از آن ها مطلع کند.

4-مسیر موفقیت در کنکور، راه طولانی ای است که نیازمند انگیزه ی کافی است. مشاور خوب به شما انگیزه می دهد تا با انرژی این مسیر را طی کنید 

5-هیچ نسخه ی کلی در خصوص برنامه ریزی و مشاوره وجود ندارد. مشاور خوب باید  بتواند شما و شرایط تان را به گونه ای که هست مورد توجه قرار دهد و بر اساس آن به شما کمک کند تا بهترین تصمیم را بگیرید.

6-های مطالعه و مرور داوطلبان بر می گردد، بنابراین یک مشاور خوب نقاط ضعف داوطلب در خصوص مطالعه را شناسایی می کند و روش های صحیح را به او آموزش می دهد. همچنین این آموزش ها متناسب با سطح توانمندی داوطلب و ویژگی های فردی او می باشد.

7-ممکن است در طول مسیر مطالعاتی خود، با مشکلاتی مانند اضطراب، بی حوصلگی، افسردگی، مسایل خانوادگی و… روبه رو شوید، به همین دلیل مشاور باید توانایی توجه به وضعیت روانی دانش آموز را داشته باشد.

آموزشگاه برتر کرمانشاه

9وظیفه مشاورین تحصیلی و کنکور 

1-شناسایی استعدادهای بالقوه دانش آموزان و دانشجویان و هدایت آنها در مسیر صحیح

2-آموزش شیوه های صحیح مطالعه ، یادگیری، یادداشت برداری، خلاصه نویسی و پاسخگویی به سؤالات تشریحی و تستی

3-آموزش مهارت های آزمون دادن شامل شیوه صحیح آمادگی برای هر آزمون، مدیریت استرس و اضطراب امتحان، نحوه مدیریت زمان

4-کمک به والدین برای شناسایی دقیق تر توانایی های فرزندانشان و فراهم کردن بستر مناسب برای رشد و شکوفایی آنها

5-افزایش قدرت تمرکز، کاهش میزان بی دقتی و تقویت حافظه دانش آموزان و دانشجویان

6-آموزش مهارت های موفقیت تحصیلی و ارائه راهکارهای مناسب جهت جلوگیری از افت تحصیلی

7-ارائه رژیم غذایی ویژه برای افزایش عملکرد حافظه و کاهش فرآیند خستگی ذهن

8-کمک به دانش آموز برای انتخاب رشته تحصیلی مناسب

9-افزایش انگیزه و اعتماد به نفس 

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر