×

چطور میتونم کمکت کنم؟

【روش های مدیریت زمان در کنکور】 | آموزشگاه کامیاب

【روش های مدیریت زمان در کنکور】 | آموزشگاه کامیاب

【روش های مدیریت زمان در کنکور】 | آموزشگاه کامیاب

1401/6/13 0

یکی از مهم‌ترین تکنیک‌هایی که داوطلبان باید قبل از کنکور سراسری با آن آشنا شوند، روش مدیریت زمان در کنکور است.

روش های مدیریت زمان در کنکور

یکی از مهم‌ترین تکنیک‌هایی که داوطلبان باید قبل از کنکور سراسری با آن آشنا شوند، روش مدیریت زمان در کنکور است. اکثر داوطلبان کنکور سراسری با مشکل تقسیم زمان در کنکور مواجه هستند، این داوطلبان جواب سوال را می‌دانند و بر مفاهیم تسلط کافی دارند، اما به دلیل کمبود زمان در کنکور نمی‌توانند به سوالات پاسخ دهند. در این مقاله به این موضوع مهم می پردازیم.

روش های مدیریت زمان در کنکور

مدیریت زمان در کنکور چیست؟

ابتدا بهتر است مفهوم مدیریت زمان را بدانید. در کنکور سراسری هر درس مدت زمان مشخصی دارد و داوطلبان باید به هر سوال در یک مدت زمان خاص پاسخ دهند. مدیریت زمان در کنکور یعنی داوطلبان برای هر سوال یک مدت زمان خاص در نظر داشته باشند و با توجه به آن مدت زمان به سوالات پاسخ دهند.

بیشتر بخوانید: روش های تقویت اراده برای درس خواندن

فراگیری مهارت مدیریت زمان 

برای آمادگی کامل در کنکور سراسری باید در محیط خانه و قبل از کنکور، مدیریت زمان را تمرین کنید و به نکات زیر توجه نمایید:

1-تست‌های کنکور را حل کنید

برای مدیریت بهتر زمان کنکور باید در محیط خانه، تست‌های سال‌های اخیر کنکور را حل کنید به این صورت که بر اساس مدت زمان خاص به سوالات پاسخ دهید و تا حد امکان شرایط کنکور را برای خود فراهم کنید و برای هر درس با توجه به مدت زمان مشخص خود سوالات را پاسخ دهید.

2- در آزمون‌های شبیه ساز کنکور شرکت کنید

یکی دیگر از راه‌هایی که می‌تواند به مدیریت زمان در کنکور کمک کند، شرکت در آزمون‌های شبیه ساز کنکور است. داوطلبان می‌توانند با استفاده از آزمون‌های شبیه ساز در شرایط کنکور قرار بگیرند و با توجه به مدت زمان مشخص به سوالات پاسخ دهند. تمرین و تکرار در آزمون‌های شبیه ساز به داوطلبان کمک می کند تا به راحتی با مدیریت زمان در کنکور آشنا شوند.

مدیریت زمان در کنکور تجربی، مدیریت زمان در کنکور انسانی و …. تفاوتی ندارد، داوطلبان در تمامی گروه‌های آزمایشی باید نحوه صحیح مدیریت زمان را بدانند. 

مهم‌ترین روش های مدیریت زمان در کنکور :

1- اولویت‌بندی سوالات

اولین و مهم‌ترین قدمی که باید آن را انجام دهید، اولویت بندی سوالات است. داوطلبان باید در کنکور سراسری ابتدا به سوالات آسان پاسخ دهند. پاسخگویی به سوالات آسان نه تنها موجب صرفه‌جویی زمان می‌شود بلکه روحیه داوطلبان را برای ادامه پاسخگویی به سوالات تقویت خواهد کرد. سوالاتی که جواب آنها را نمی دانید یا به پاسخ آن سوال شک دارید جواب ندهید و آنها را علامت گذاری کنید. در ابتدای کار زمان خود را صرف این سوالات نکنید.

بهترین مشاوره کنکور

2- تکنیک ضربدر منها  

تکنیک ضربدر منها یکی از مهم‌ترین روش های مدیریت زمان در کنکور است و بدون شک تمامی داوطلبان نام این تکنیک را شنیده اند. در این  این روش برای مدیریت زمان باید سوالات را به سه دسته تقسیم کنید:

1-سوالاتی که جواب آن‌ها را می‌دانید و در زمان مشخص می‌توانید به آن‌ها پاسخ دهید.

2-سوالاتی که می‌توانید به آن‌ها پاسخ دهید اما پاسخگویی به این سوالات بسیار وقت گیر هستند.

3-سوالاتی که جواب آن‌ها را نمی‌دانید.

سوالات دسته اول را پس از خواندن صورت سوال، پاسخ دهید. شما جواب این سوالات را می‌دانید بنابراین نیاز کار یا صرف زمان زیاد ندارید پس زمان زیادی صرف پاسخگویی به این سوالات نخواهید کرد. 

سوالات دسته دوم سوالاتی هستند که شما می‌توانید به آن‌ها پاسخ دهید ولی سوالات به زمان زیادی برای پاسخ نیاز دارند. شما نباید این سوالات را همان لحظه حل کنید، کنار این سوالات علامت ضربدر بگذارید و به سراغ سوال بعدی بروید. نوبت حل این سوالات پس از پاسخ به سوالات دسته اول است.

دسته سوم نیز سوالاتی هستند که جواب آن‌ها را نمی‌دانید. شما باید کنار این سوالات یک علامت منفی بگذارید. این بدین معنی است که شما جواب این سوالات را نمی دانید و آن‌ها را بدون پاسخ رها می‌کنید. 

با تقسیم کردن سوالات به سه دسته، زمان‌های لازم برای سوالات ضربدر و منفی را برای خود ذخیره‌ کرده‌اید. شما باید در حالت کلی دسته سوم سوالات را پاسخ ندهید و به سراغ سوالاتی بروید که علامت ضربدر دارند. سوالات ضربدر نیازمند زمان بیشتری برای پاسخگویی هستند و شما به راحتی می‌توانید با توجه به زمان ذخیره شده به این سوالات پاسخ دهید. 

3- حفظ آرامش

برای پاسخ دادن به بهترین شکل به سوالات کنکور باید روحیه خود را در کنکور حفظ کنید. بسیاری از داوطلبان زمانی‌که نمی‌توانند به سوالات پاسخ دهند روحیه خود را از دست می‌دهند و به سوالات آسان نیز نمی‌توانند پاسخ دهند. این موضوع را فراموش نکنید که تمامی سوالات از یک نمره برخوردار هستند، اگر نتوانید به یک سوال سخت پاسخ دهید به هیچ عنوان جای نگرانی نیست، شما با یک سوال دیگر می‌توانید پاسخ ندادن به سوال قبلی را جبران کنید. پاسخ دادن به همه سوالات اشتباه است. شما نباید با پاسخ اشتباه از امتیاز خود کم کنید.

بیشتر بخوانید: چگونه درس خوانده شده را مرور کنیم؟

4- روش تخمین زمان 

روش تخمین زمان یا زمان نقصانی زمانی به معنی استفاده از زمان اضافی است که شما می توانید این زمان را برای تست های با علامت ضربدر اختصاص دهید. این سوالات وقتگیر هستند و یا شما به جواب درست شک دارید، در صورتی که جواب درست را نیافتید به سوال پاسخ ندهید. این زمان با استفاده از روش قبل و روش تند خوانی و شناخت انواع تست بدست می آید.

5- استراتژی بازگشت 

داوطلبان از هر روش مدیریت زمان در کنکور استفاده کنند در آخر زمان پاسخگویی به سوالات یک زمان مجدد برای پاسخگویی دارند. در این شرایط داوطلبان از تکنیک استراتژی بازگشت استفاده می‌کنند و با توجه به اولویت‌های خود از زمان اضافی استفاده خواهند کرد. این اولویت بسته به رشته تحصیلی متفاوت است، اولویت پاسخ به سوالات درس های تخصصی هر رشته بستگی دارد.

آموزشگاه برتر کرمانشاه

6-روخوانی سوالات

داوطلبان باید این نکته را به خوبی به یاد داشته باشند که مرور سوالات و روخوانی آن‌ها بسیار اهمیت دارد. به هیچ عنوان در اولین روخوانی به سوالاتی که نمی‌دانید پاسخ ندهید. اگر به سوالاتی که نمی‌دانید از همان ابتدا پاسخ دهید نه تنها زمان شما از دست خواهد رفت بلکه روحیه خود را نیز برای پاسخگویی به سوالات دیگر از دست خواهید داد. بنابراین تمامی سوالات را یک بار بخوانید و به سوالات آسان پاسخ دهید.  از روش ضربدر منها استفاده کنید.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر