×

چطور میتونم کمکت کنم؟

【راه های علاقه مندی به درس های خسته کننده】 | آموزشگاه کامیاب

【راه های علاقه مندی به درس های خسته کننده】 | آموزشگاه کامیاب

【راه های علاقه مندی به درس های خسته کننده】 | آموزشگاه کامیاب

1401/7/9 0

همه دانش آموزان با این موضوع مواجه شده اند که به بعضی دروس علاقه نداشته باشند ولی به گرفتن نمره یا امتیاز خوب از آن درس نیاز دارند. دلیل بی علاقگی نسبت به برخی درس ها هر چیزی که باشد مهم نیست.

راه های علاقه مندی به درس های خسته کننده

همه دانش آموزان با این موضوع مواجه شده اند که به بعضی دروس علاقه نداشته باشند ولی به گرفتن نمره یا امتیاز خوب از آن درس نیاز دارند. دلیل بی علاقگی نسبت به برخی درس ها هر چیزی که باشد مهم نیست. در این مقاله چند راهکار موثر برای علاقه مندی به درس های خسته کننده ارائه کرده ایم.

راه های علاقه مندی به درس های خسته کننده

این که یک درس برای شما خسته کننده است دو دلیل دارد، ممکن است شما در مورد آن درس کم کاری کرده باشید. این کم کاری ممکن است مطالعه کم یا گوش ندادن به معلم در کلاس درس یا انجام ندادن تمرین و تکلیف باشد که این کم کاری معمولا به نتایج ضعیف می انجامد و همین مسئله کم کم این ذهنیت را در شما القاء می کند که در آن درس استعداد کافی ندارید. 

بیشتر بخوانید: ریشه ها و دلایل افت تحصیلی در دانش آموزان

دلیل دوم این است که شاید مطلب امیدوار کننده و جذابی در آن درس نیافته اید، اما معمولا این گونه نیست که هیچ درسی جذاب نباشد زیرا هر درس به اطلاعات ما خواهد افزود و در کل شما برای موفقیت در کنکور یا امتحانات باید با آن درس کنار بیایید. برای مطالعه آن درس باید برنامه خود را اندکی تغییر دهید و انگیزه برای خواندن آن ایجاد کنید.

روش های مطالعه

1- خواندن درس خسته کننده به طور مداوم و طی زمان طولانی می تواند انگیزه شما را برای مطالعه دروس دیگر نیز کاهش بدهد، بنابرین در برنامه خود دروس خسته کننده را با وقت کم ولی دفعات بیشتر بگنجانید؛ به این صورت که اگر می خواهید درس خسته کننده ای اگر در برنامه درسی دو ساعت برای آن درس در نظر گرفته اید، به جای یک مطالعه دو ساعته مداوم از چهار نیم ساعت، به صورت ناپیوسته استفاده کنید. بهتر است دروس خسته کننده خود را در بین دروس جذاب و دوست داشتنی قرار دهید و جایزه خواندن دروس خسته کننده، خواندن دروس جذاب باشد.

2- ابتدا دروس خسته کننده را روزنامه وار و کلی بخوانید. میزان تسلط شما به درس در این روش مهم نیست. شما با این روش ارتباط اولیه ای با آن درس برقرار می کنید، این ارتباط اولیه باعث می شود  بتوانید موضوع درس را بفهمید. پس از ایجاد ارتباط اولیه می توانید از کلی خواندن به سراغ مطالعه جزئیات بروید.

3- می توانید مطالعه دروس خسته کننده را با فعالیت های جذاب و دوست داشتنی انجام دهید. به عنوان مثال در هنگام مطالعه این دروس به موسیقی مورد علاقه گوش دهید.

4- یادداشت برداری یا خلاصه نویسی از این دروس بسیار مفید است زیرا علاوه بر اینکه موجب بهتر یاد گرفتن شما می شود، می توانید در مراحل بعدی مطالعه از این یادداشت ها استفاده کنید.

5-با برنامه ریزی درست می توانید از حجم درس های خوانده نشده کم کنید و به موقع مرور تمامی درس ها را نیز انجام دهید که به این ترتیب استرس یا بی حوصلی بخاطر حجم زیاد دروس از بین خواهد رفت.

بیشتر بخوانید: روش های مدیریت زمان در کنکور

6-سعی کنید شرایط مکام مطالعه را به شکلی فراهم کنید که باعث حواس پرتی یا خواب آلودگی شما نشود. دمای اتاق را متناسب با فصل و شرایط بدن کنترل کنید. مواردی از جمله گوشی و کامپیوتر یا چیزهایی که باعث جلب توجه و حواس پرتی شما از درس می شود را در محل مطالعه قرار ندهید. بهتر است در زمان مطالعه دراز نکشید.

روش های مطالعه

دروس خسته کننده 

معمولا دروس عربی و دین و زندگی برای دانش آموزان رشته ریاضی و تجربی خسته کننده است و برای دانش آموزان رشته انسانی ممکن است درس ریاضی خسته کننده یا مشکل باشد اما در واقع تمام این بی علاقگی ها با تلاش و تمرین و تکرار رفع خواهد شدد و یا حداقل تسلط بر روی مبحث یا آمادگی برای کنکور امکان پذیر می باشد.

حواس پرتی 

دلیل دیگری که علاقه تان را به درسی از دست می دهید حواس پرتی در  کلاس درس است که باید برای رفع و کاهش آن اقدام کنید چون به مرور می تواند ارتباط شما با کلاس و در نتیجه با درس را قطع کند، بنابرین مراحل مورد اشاره را برای جلوگیری از حواس پرتی پیشنهاد می کنیم:

1- شناسایی علل حواس پرتی 

اولین کار برای مبارزه با حواس پرتی در کلاس درس شناسایی عوامل درونی و بیرونی حواس پرتی است. عوامل درونی شامل حواس پرتی های ذهنی یا احساسی مثل فکر کردن درباره جر و بحث با دوستان یا حتی تکالیف انجام نشده می باشد. 

حواس پرتی های بیرونی را عوامل خارجی مانند اطرافیانتان یا محیط ایجاد می کنند، این حواس پرتی ها شاید ایجاد صدا با خودکار یا صدای ساخت و سازی که خارج از مدرسه در حال انجام است می باشد.

 2-از بین بردن عوامل حواس پرتی

پس از شناسایی عوامل حواس پرتی، می توانید از آنها پرهیز کنید. برخی از انواع حواس پرتی ها مربوط به مسائل مهم به سختی قابل کنترل است. به هر حال وقتی متوجه شده اید این فرایند موجب حواس پرتی شما می شود باید آن را از بین ببرید یا نسبت به آن بی توجه باشید و تمرکز خود را بر درسی که معلم در کلاس می دهد بگذارید. برای اینکه در این کار موفق باشید هر وقت این افکار در کلاس درس به سراغ شما آمد روی یک برگه کاغذ آن را یادداشت کنید تا بعدا در مورد آن فکر کنید و راه حلی برای آن بیابید. مواردی مانند گوشی و بازی و این قبیل نیز تمرکز را به شدت مورد تاثیر قرار می دهد.

3- توجه کامل به معلم

معلم ها در زمان آموزش و لا به لای صحبت های خود، نکات کلیدی و مواردی که شما باید آنها را بدانید تاکید می کنند. این نکات ممکن است شفاهی یا روی تخته کلاس بیان شود.

بیشتر بخوانید: روش‌های تقویت اراده برای درس خواندن

4-یادداشت برداری 

شیوه های مختلف یادداشت برداری را بیاموزید و با بهترین بازدهی به یادداشت برداری در کلاس بپردازید. می توانید از هایلایت یا خط کشیدن برای مشخص کردن نکات مهم و کلیدی استفاده کنید. این موضوع باعث می شود به درس توجه داشته باشید و به راحتی بتوانید نکات مهم را مرور کنید.

5-انتخاب زمان مطالعه

برای درس خواندن در خانه پس از یک برنامه ریزی درست، مطالعه در زمان مشخص شده بسیار اهمیت دارد و نکته دیگر این که بدانید چه وقت از روز برای درس خواندن بازدهی بیشتری دارید. انتخاب زمان اشتباه برای دروس خسته کننده مشکل را دوچندان خواهد کرد.

آموزشگاه کامیاب

6-انتخاب روش زندگی سالم

با ورزش و خواب کافی و رژیم غذایی سالم می توانید انرژی و توان خود را برای درس خواندن و تمرکز افزایش دهید و بی حوصلگی را کم کنید. این ها موارد موثر و مهم و قابل توجهی هستند.

 

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر