×

چطور میتونم کمکت کنم؟

【بهداشت مطالعه】09371014705 | آموزشگاه کامیاب

【بهداشت مطالعه】09371014705 | آموزشگاه کامیاب

【بهداشت مطالعه】09371014705 | آموزشگاه کامیاب

1401/7/13 0

رعایت شرایط فیزیکی در عادت‌های مطالعه غیر قابل انکار است. ایجاد مکان و شرایط مناسب برای مطالعه از نکات مهم یک مطالعه مفید است که در میزان یادگیری، کارآمدی، مدت و طولانی شدن مطالعه بسیار موثر می باشد و بی توجهی به شرایط و فضای مطالعه یکی از مشکلات جوانان در ایجاد خستگی و کاهش انگیزه است.

بهداشت مطالعه

رعایت شرایط فیزیکی در عادت‌های مطالعه غیر قابل انکار است. ایجاد مکان و شرایط مناسب برای مطالعه از نکات مهم یک مطالعه مفید است که در میزان یادگیری، کارآمدی، مدت و طولانی شدن مطالعه بسیار موثر می باشد و بی توجهی به شرایط و فضای مطالعه یکی از مشکلات جوانان در ایجاد خستگی و کاهش انگیزه است.

بهداشت مطالعه

بهترین زمان مطالعه زمانی است که شخص آرامش داشته باشد زیرا داشتن دغدغه و نگرانی در هنگام مطالعه، نتیجه مطلوبی در پی نخواهد داشت. داشتن مشغله ذهنی و خستگی روح و جسم، توان فرد را کاهش می‌دهد و مطالعه در این وضعیت جز اتلاف وقت سودی ندارد. در این مقاله مواردی برای بهتر شدن سطح مطالعه و یادگیری ذکر می شود. 

بیشتر بخوانید: تکنیک های درمان فرسودگی تحصیلی دانش آموزان

لباس

به تن کردن لباس راحت در هنگام مطالعه باعث می شود حواس دانش آموز به وضعیت لباس جلب نشود و تمزکر او را از بین نبرد.

زمان

هنگامی که در مکان مطالعه قرار گرفتید، به سرعت شروع به مطالعه کنید و به انجام کار دیگری نپردازید.

برنامه ریزی برای درس

هرکس می تواند بهترین برنامه را برای خودش طراحی کند چون بهتر می داند موارد مهم یا ضعف یا عادت هایش چقدر از وقت او را پر کرده است. در این رابطه مقاله روش های صحیح برنامه ریزی را مطالعه نمایید.

هوا و نور

کیفیت هوای تنفسی در ایجاد نشاط و یا کسالت از اهمیت بالایی برخوردار است. تنفس در اتاق دربسته که جریان هوا به مقدار کافی در آنجا وجود ندارد، باعث خستگی و رخوت در فرد خواهد شد. درجه حرارت مناسب در حدود 20 درجه سانتی گراد می باشد. دمای اتاق مطالعه خود را همواره معتدل نگه‌دارید.

رطوبت اتاق مطالعه نیز بهتر است در حدود 50 درجه باشد.

جهت تابش نور

نور باید از بالا و با زاویه تقریبا ۴۵ درجه به کتاب و کاغذ بتابد چون در غیر اینصورت هنگام نگارش بر روی کاغذ سایه ایجاد می شود می‌شود که در دید اشکال ایجاد کرده و در نتیجه باعث خستگی چشم‌های فرد می‌شود. بهتر است با در هنگام مطالعه از چراغ مطالعه با لامپ مناسب استفاده شود و نور فضای اطراف کم شود.

بهترین نور برای مطالعه و کار در طول روز، روشنایی معمولی اتاق است.

بیشتر بخوانید: تاثیر سهمیه مناطق در کنکور سراسری

یکنواخت بودن نور محیط

نورهای محیط مخصوصا در صورتی که در زاویه دید چشم‌های شما باشند باید یکنواخت باشد. یکی از معایب استفاده از چراغ مطالعه بکار بردن لامپ نامناسب است که باعث خستگی چشم ها خواهد شد.

آموزشگاه کامیاب

نور لامپ‌های مهتابی

نور لامپ های مهتابی به دلیل وجود نوسان چندان مناسب نیست و بهتر است به جای استفاده از یک منبع نوری، از چند لامپ استفاده کرد. نور نباید نوسان داشته باشد و روشنایی محل مطالعه یکسان باشد.

فاصله مناسب چشم‌ها با کتاب یا کاغذ

چشم سالم می تواند از فاصله ۳۰ سانتی‌متری حروف کتاب را تشخیص دهد. اگر از این فاصله قادر به خواندن کلمات نیستید، بهتر است هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید. استفاده بیش از حد از گوشی و کامپیوتر در بینایی موثر است، بهتر است از ورزش های مناسب چشم برای جلوگیری از خستگی چشم ها استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: برای کنکور چه تست هایی بزنیم؟

نوع قلم یا خودکار

بهترین رنگ‌ها برای نوشتن، رنگ آبی و مشکی است که فشار کمتری به چشم وارد می‌کند و مانع خستگی می‌شود. رنگ‌های قرمز و سبز و… دید را مشکل و باعث خستگی چشم‌ها می‌شوند.

استراحت متناوب چشم‌ها

برای هر ساعت مطالعه یک ربع تا ۲۰ دقیقه استراحت مفید نیاز دارید؛ این استراحت نه تنها برای چشم بلکه برای مغز هم فرصت مناسبی است تا درس های جدید را مرور کند. در زمان استراحت نیز باید به فاصله دور و بدون توجه و دقت نگاه کرد این کار باعث تنوع و تمدد اعصاب نیز خواهد شد.

وضع نشستن به هنگام مطالعه

طریقه درست نشستن برای افرادی که ساعات زیادی برای مطالعه صرف می کنند  بسیار مهم است. این افراد نباید به صورت خمیده یا در جهت طرفین مطالعه کنند چون این طرز نشستن به تدریج باعث تغییر شکل ستون فقرات خواهد شد. ستون فقرات به هنگام مطالعه باید راست باشد. به همین منظور، باید ضمن مطالعه و در وقت‌های استراحت، چشم‌ها و وضع نشستن خود را تغییر بدهید و تحرک داشته باشید تا از رکود خون در پاها جلوگیری شود. مطالعه در حالت دراز کشیدن نیز برای سلامت چشم‌ها مناسب نیست چون روشنایی کتاب تأمین نمی‌شود و چشم ها خسته می شود.

مطالعه موقع حرکت

مطالعه هنگام راه رفتن به علت حرکت و تغییر دائمی فاصله چشم‌ها با کتاب باعث خستگی و ضعف دید می‌شود.

تعیین اوقات برای مطالعه

زمانی مطالعه در ساعات طولانی از شبانه‌روز انجام می شود، آمادگی ذهنی و بدنی به هنگام مطالعه را می‌کاهد مگر اینکه زمان مطالعه کوتاه‌ و معین باشد.

صرف غذا و مطالعه

بلافاصله پس از صرف غذا مطالعه نکنید چون شروع فعالیت دستگاه گوارش پس از خوردن غذا و هجوم خون به معده و احشاء داخلی از میزان جریان خون در مغز کاسته می کاهد و آمادگی برای مطالعه کم می شود.

تنفس هنگام مطالعه

انجام حرکات تنفسی مناسب در مطالعه بسیار مهم است. تنفس نامنظم به تدریج باعث کاهش اکسیژن خون و ایجاد حالت خواب‌آلودگی شده و در نتیجه از آمادگی ذهنی برای مطالعه می‌کاهد.

بیشتر بخوانید: انتخاب منابع کمک درسی

آرامش فکری

در هنگام مطالعه باید از اشتغالات ذهنی و عصبانیت جلوگیری کرد؛ داشتن اضطراب و ناراحتی تمرکز حواس را کم می کند. حافظه کسانی که دارای اضطراب و عصبانیت هستند به طور محسوسی از افراد عادی کمتر است.

بهترین مشاوره کنکور

ورزش و مطالعه

یکی از مشکلات اساسی در مطالعات طولانی اختلال در جریان خون است؛ افرادی که در ساعت زیادی در شبانه‌روز به مطالعه می‌پردازند و در یک مکان حالت ساکن و نشسته دارند، باید فعالیت و حرکات عضلانی کافی داشته باشند زیرا خون بیشتر از همه‌جا در مغز و کاسه سر گردش کرده و اختلالاتی در گردش خونشان به وجود می‌آید.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر