×

چطور میتونم کمکت کنم؟

【تحصیل یا سربازی】09371014705 | آموزشگاه کامیاب

【تحصیل یا سربازی】09371014705 | آموزشگاه کامیاب

【تحصیل یا سربازی】09371014705 | آموزشگاه کامیاب

1401/7/13 0

خدمت سربازی برای همه پسران یک غول محسوب می شود که گذر کردن از آن را سخت می دانند. هنگامی که یک پسر به سن 18 سالگی رسید، مکلف است که دو سال به عضویت یگان های نظامی کشور دربیاید و با ادامه تحصیل و رفتن به دانشگاه، این دوره تا فارغ التحصیلی او به تاخیر می افتد تا فرد از ادامه تحصیل باز نماند.

تحصیل یا سربازی

خدمت سربازی برای همه پسران یک غول محسوب می شود که گذر کردن از آن را سخت می دانند. هنگامی که یک پسر به سن 18 سالگی رسید، مکلف است که دو سال به عضویت یگان های نظامی کشور دربیاید و با ادامه تحصیل و رفتن به دانشگاه، این دوره تا فارغ التحصیلی او به تاخیر می افتد تا فرد از ادامه  تحصیل باز نماند. 

در این مقاله، افرادی که از سربازی معاف می شوند را کنار می گذاریم، باید بگوییم هر جوانی باید این دوران را پشت سر بگذارد. 

تحصیل یا سربازی

چرا گذراندن دوران خدمت سربازی مهم است؟

داشتن کارت پایان خدمت محدودیت های مهمی به همراه دارد. از جمله این محدودیت ها عبارتند از:

محدودیت خروج از کشور و دریافت ویزا

محدودیت دریافت بیمه در هنگام اشتغال

محدودیت دریافت جواز و یا پروانه کسب به نام خودشان

محدودیت دریافت وام

محدودیت استخدام در شرکت های دولتی و برخی از مراکز خصوصی

تا چند سال گذشته، محدودیت دریافت گواهینامه نیز جزء این موارد بود که این مورد حذف شده

بیشتر بخوانید: بهداشت مطالعه

ادامه تحصیل یا سربازی

پاسخ ثابتی برای این سوال وجود ندارد، این مورد به صورت صد در صد بستگی به برنامه ریزی شخصی هر فرد برای آینده بستگی دارد. رفتن به سربازی یا ادامه تحصیل دادن از جمله تصمیمات سختی است که هر جوان بایستی در زندگی خود آن را انجام دهد.

اگر جوانی تصمیم دارد که با ادامه تحصیل، خدمت نظام وظیفه خود را به تاخیر بیندازید، سخت در اشتباه است. زیرا شما باید این دوره را بگذرانید و هر چه که این دوره را به تاخیر بیندازید، پشت سر گذاشتن آن سختتر خواهد شد. از طرفی، اگر شما هیچ هدف مشخص و واضحی در مورد درس و دانشگاه ندارید، فقط وقت خود را تلف می کنید و مسائل زندگی و آینده را دچار مشکل خواهید کرد. پس بهتر است با پشت سر گذاشتن دوره سربازی، برای آینده برنامه ریزی نموده و خود را برای ادامه زندگی آماده کنید.

اما اگر در مورد ادامه تحصیل هدف و برنامه ای مشخصی دارید که با گذراندن مدارج دانشگاهی، در رشته ای مشخص فارغ التحصیل شده و فعالیت اقتصادی را شروع کنید بهتر است که به درس و تحصیل خود بپردازید، برای شما تحصیل بهتر از سربازی است.

ادامه تحصیل برای فرار از سربازی

بعضی از جوانان با گمان این که دوره دو ساله سربازی عمر آن ها را تلف می کند و گذارندن این دو سال سخت، فایده دیگری برای آن ها ندارد، با ادامه تحصیل یا کار به دنبال عقب انداختن سربازی هستند. اما انتخاب درست این است که بین تحصیل یا سربازی یکی را با توجه به برنامه  زندگی خود انتخاب کنید.

اگر هدفی برای ادامه تحصیلات دانشگاهی نداشته باشید، طولانی کردن دوران تحصیل به خاطر فرار از سربازی اشتباه ترین کاری است که ممکن است انجام دهید. زیرا دوره جوانی یکی از بهترین ایام زندگی هر فرد به حساب می آید و شما این دوره شکوهمند را تنها به خاطر دو سال سربازی با طولانی کردن دوران تحصیل در دانشگاه تلف می کنید. زمانی که از این سن و سال گذشتید متوجه نتیجه تصمیم اشتباه خود خواهید شد.

بهترین مشاوره کنکور

جوانی دوره ای است که هر فرد با اوج قدرت و نبوغ فکری می تواند حرکات مهمی برای زندگی و آینده اتخاذ کند و شما به خاطر به تاخیر انداختن یک دوره دو ساله تمام آن فرصت را می سوزانید. اگر برنامه ای برای تحصیل ندارید؛ سربازی به جای تحصیل ارجحیت دارد. دوره خدمت نظام وظیفه دارای فوایدی است که با پشت سر گذاشتن آن از فواید این دوره بهره مند خواهید شد و شاید مزایای سربازی بتواند آینده زندگی شما را به کلی دگرگون کند.

بیشتر بخوانید: تکنیک های درمان فرسودگی تحصیلی دانش آموزان

مزایای سربازی به جای تحصیل

برای تصمیم گیری بهتر این دو را در دو کفه ترازو ترازو قرار دهید تا بتوانید با بررسی و سنجش موارد و معایب هر کدام، بهتر عمل کنید.

استقلال 

تازمانی که فرزندان در زیر چتر خانواده های خود زندگی می کنند، فکری کشب استقلال و زندگی شخصی به دور از خانواده نخواهند داشت که یکی از عوامل تاخیر در تشکیل زندگی مشترک می باشد. خدمت سربازی این جرات و جسارت را به پسران جوان می دهد تا به فکر زندگی مستقل باشند و از مواجه شدن با مشکلات زندگی هراسی نداشته باشند. همچنین سربازی بستری فراهم می کند تا ما با قدرت ها و توانایی های که از آن خبر نداشتیم روبرو شویم و این می توانید از مهمترین نتایج انتخاب سربازی باشد.

فاصله گرفتن از عادات بچه گانه

فرزندان در خانواده به توجه و مهربانی والدین عادت می کنند که موجب می شود در مواقع سخت و دشوار زندگی وانایی کافی برای مقابله با مشکلات را نداشته باشند. جدا شدن از خانواده و درگیر شدن با تاکتیک ها و قوانین نظامی سبب می شود تا بتوانیم تصمیمات درست و سنجیده تری را برای زندگی خود انتخاب کنیم. پس اگر بین انتخاب تحصیل یا خدمت نظام مردد هستید و در صورتی که تصمیمی برای حضور دانشگاه ندارید، بهتر است خدمت سربازی را انتخاب کنید.

ایجاد نظم و ترتیب در زندگی

شرکت در دوره سربازی و زندگی دو ساله با قوانین نظامی، نظم را به کلیه امور زندگی شما وارد خواهد کرد و مدیریت زمان و برنامه ریزی را خواهید آموخت. سربازی و خدمت نظام وظیفه سبب می شود تا به نظم و انضباط عادت کنید و این اخلاق مفید به شما در رشد و پیشرفت بسیاری از امور زندگی کمک خواهد کرد.

دوست یابی

همه ما با خاطره های بی پایانی که مردان جوان پس از سربازی خود برای اطرافیان تعریف می کنند، روبرو شده ایم. خدمت سربازی ما را با افرادی جدیدی از نقاط مختلف کشور آشنا می کند که شاید این افراد در ادامه  مسیر زندگی بتوانند مسیر انتخاب شغل یا دیگر راه ها را برای شما هموار نمایند. 

آموزشگاه کامیاب

انتخاب هردو سربازی و ادامه تحصیل

اگر در دوراهی انتخاب میان سربازی یا ادامه تحصیل هستید، شایئ بهتر است هر دو را انتخاب کنید. در حال حاضر توسط دانشگاه علمی کاربردی، شرایط ویژه ای به وجود آمده است که دواطلبان می توانند در حین دوران سربازی خود، به کار ادامه تحصیل نیز بپردازند.

بیشتر بخوانید: تاثیر سهمیه مناطق در کنکور سراسری

بعضی از دوره های تک پودمان در واحدهای آموزشی ارائه داده می شوند و افراد در صورت تمایل می توانند به شکل حضوری به مراکز تابعه موسسه آموزش عالی ناجا در استان خود مراجعه کرده و ثبت نام نمایند. دوره های تک پودمان به مجموعه آموزشی گفته می شود که سبب تقویت مهارت های فرد و توانمندی های در شغل می شود. کمترین زمان این آموزش ها 160 و بیشترین زمان آن 480 ساعت است.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر