×

چطور میتونم کمکت کنم؟

بیشتر بخونم یا بیشتر تست بزنم؟ - ۰۸۳۳۸۳۹۶۸۱۰ 💫

بیشتر بخونم یا بیشتر تست بزنم؟ - ۰۸۳۳۸۳۹۶۸۱۰ 💫

بیشتر بخونم یا بیشتر تست بزنم؟ - ۰۸۳۳۸۳۹۶۸۱۰ 💫

1401/9/12 0

این که برای کنکور بهتر است بیشتر درس بخوانم یا تست بزنم یکی از دغدغه های دانش آموزان است چون می خواهند هرچه زودتر به تست زنی مسلط شوند اما اولین پاسخ به این سوال این است که ویژگی و قابلیت فردی داوطلبان با روش مطالعه ارتباط مستقیم دارد.

بیشتر بخونم یا بیشتر تست بزنم؟

این که برای کنکور بهتر است بیشتر درس بخوانم یا تست بزنم یکی از دغدغه های دانش آموزان است چون می خواهند هرچه زودتر به تست زنی مسلط شوند اما اولین پاسخ به این سوال این است که ویژگی و قابلیت فردی داوطلبان با روش مطالعه ارتباط مستقیم دارد. بعضی از افراد توانایی بیشتری در حفظ کردن مطالب و دروس دارند.

بهترین مشاوره کنکور

و شاید بتوانند در سال پیش رو چندین بار به دوره کتاب‌ها بپردازند و دروس حفظی عمومی و اختصاصی را به‌طور دقیق و کامل مطالعه کنند. این در حالی است که طی این مدت ممکن است تنها یک یا دو بار به تست‌زنی بپردازند.

بیشتر بخوانید: بهترین روش مطالعه فلسفه و منطق

اما در نقطه مقابل نیز گروه دیگری از داوطلبان قرار دارند که تعداد دفعات مطالعه و مرور درسی آن‌ها بسیار کم و شاید به یک یا دو بار می‌رسد ولی از طریق حل تست‌های فراوان، می توانند تسلط لازم بر دروس را به دست ‌آورند. این افراد معمولا به‌محض خواندن یک درس از طریق تست‌زنی به‌مرور مطالب خوانده‌شده می‌پردازند و برای تسلط بیشتر تا زمان آزمون، به‌دفعات زیاد آن را تکرار می‌کنند.

بنابراین در پاسخ به این سؤال که تست زدن بهتر است یا خواندن و اینکه کدام‌یک را ترجیح بدهیم باید گفت، این دو تکنیک آماده‌سازی در کنار هم موثر خواهند بود و باید به انجام هر کدام توجه ویژه‌ای به خرج دهید؛ اما در کنار آن شناخت ویژگی‌ها و توانایی‌های فردی نیز برای انتخاب بهترین راهکار بسیار با اهمیت است.

مطالعه یا تست زنی؟

تست‌زنی یکی از مهم‌ترین مهارت‌ها برای موفقیت در آزمون سراسری است، اما بسیاری از صاحب‌نظران و اساتید عقیده دارند پیش از زدن تست، دانش آموزان باید روی یادگیری بهتر مطالب تمرکز داشته باشند. در واقع نظر این دسته از کارشناسان کنکور این است که یادگیری مباحث درسی، اصل مطلب است.

و ضروری است از تمامی راهکارها و قواعد برای بهتر شدن سطح یادگیری خود استفاده نمایند چون ممکن است برای برخی مطالعه بیشتر و برای عده‌ای دیگر از داوطلبان، تست زدن راه بهتری برای یادگیری باشد. با این حساب یک حد وسط نیز در پاسخ به این سؤال که تست زدن بهتر است یا خواندن دروس، در نظر می گیریم و آن یادگیری مطالب است.

بیشتر بخوانید: استراحت بین مطالعه کنکوری ها

اصول مطالعه و تست‌زنی 

گفتیم مرتبه بالاتر از مطالعه و تست‌زنی، یادگیری است و باید برای رسیدن به این هدف روش های مختلف یادگیری را آموخت. در این راه، مطالعه دروس و حل تست‌ها و سؤالات درسی از درجه اهمیت زیادی برخوردارند که برای استفاده صحیح و متناسب از آن‌ها رعایت چند اصل بسیار مهم است که برخی از آنها می پردازیم:

مطالعه و تست‌زنی صحیح

برای موفقیت در آزمون سراسری باید هم مطالعه مؤثری داشته باشید و هم به‌خوبی تست بزنید. بدیهی است هریک از این روش‌های آماده‌سازی داوطلب برای شرکت در کنکور، دارای اصول و قواعدی است. شما زمانی می‌توانید در تست‌زنی، موفق خواهید بود که با شیوه‌ صحیح درس بخوانید و در ابتدا روی توانایی مطالعه خود کار کنید، پس از آن خواهید توانست تست بزنید.

پس باید گفت که مطالعه و تست زنی تکمیل‌کننده یکدیگر هستند و بایستی اول روش صحیح مطالعه و تست‌زنی را فرابگیرید. در این ارتباط مقاله روش های صحیح مطالعه و تکنیک های تست زنی و برای کنکور چه تست هایی بزنیم را مطالعه نمایید.

تعادل بین تست‌زنی و درس خواندن

قاعده دیگری که در استفاده صحیح از مطالعه و تست‌زنی تأثیرگذار می باشد، ایجاد تعادل و تناسب بین تست‌زنی و خواندن درس است. گفتیم معمولا داوطلبان شرکت در کنکور سراسری، دو دسته هستند. افرادی که بیشتر زمان مطالعه و برنامه‌ریزی درسی خود را به زدن تست اختصاص می دهند.

انتخاب رشته کنکور 1402

و داوطلبانی که کمتر به سراغ حل تست، سؤال و تمرین‌های درسی می‌روند. بسیار واضح است که تنها آن دسته از داوطلبانی موفق خواهند بود که تعادل را حفظ کنند و به‌اندازه کافی در برنامه‌ریزی خود مطالعه و تست‌زنی داشته باشند.

بیشتر بخوانید: نحوه ی مطالعه زیست

طبق همین قاعده اکثر مشاورین کنکور و تحصیلی در هنگام طرح‌ریزی یک برنامه مناسب درسی علاوه بر تعیین دقیق مدت‌زمان مطالعه و دوره دروس، زمان و حتی تعداد آزمودن‌ها را نیز مشخص می‌کنند و به ایجاد تعادل و رعایت آن در استفاده از هریک از این دو مورد توجه زیادی قائل هستند.

آدرس ما: کرمانشاه،22 بهمن سی متری اول، روبروی ثبت احوال

تست‌زنی متناسب با ماهیت درس

تعداد تست‌ها و زمانی که صرف حل کردن آن‌ها می‌شود با توجه به نوع درس و ماهیت آن متفاوت است. به عنوان نمونه برای درس تاریخ ادبیات یا زبان انگلیسی، باید بعد از مطالعه کامل و گذشت حداقل یک روز از آن، شروع به تست زدن کنید. به‌این‌ترتیب ماندگاری مطالب در ذهن بیشتر خواهد بود.

اما برای دروس یادگرفتنی و تشریحی مانند ریاضی و فیزیک، بهتر است مفاهیم را به‌درستی بیاموزید و در مرحله بعد حدود ۵۰ تست را حل کنید. به این ترتیب شما با نمونه تست‌های متنوع، درک مفاهیم و مطالب کتاب را با مطالعه و تست بدست خواهید آورد.

ترکیب مطالعه و تست‌زنی

در مواردی ممکن است مطالعه و تست‌زنی هم‌راستا و با هدف یادگیری بهتر مطالب درسی انجام گیرد، در این صورت می توانید بدون زمان‌بندی به مطالعه و تست‌زنی بپردازید. به عنوان نمونه می‌توانید ابتدا پنج تست را حل کنید و پس از آن با مراجعه به پاسخنامه و مطالعه جواب تست‌ها، نکات مهم آن را یادداشت نمایید. در این شیوه از مطالعه و تست‌زنی نیازی به درصدگیری نیست زیرا هدف شما یادگیری مباحث درسی است.

بیشتر بخوانید: روش مطالعه ریاضی کنکور

سنجش مهارت شما در یادگیری، هدف بعدی از مطالعه و تست‌زنی هم‌زمان است. این قسمت نیز به زمان‌بندی نیازی ندارد و بهتر است با تست‌های ۵۰ تایی و سخت، سطح یادگیری خود را ارزیابی کنید. تست‌زنی باهدف دوره دروسی که قبلا مطالعه کرده و یاد گرفته‌اید هم از دیگر اهدافی است که به‌ وسیله آن می‌توانید مطالب را بهتر به خاطر بسپارید. در این نوع یادگیری درخواهید یافت که تست زدن تا چه اندازه موجب یادگیری بهتر مطالب خواهد شد.

نحوه ترکیب خواندن و تست‌ زدن

چگونکی ترکیب این دو به زمان‌بندی و برنامه‌ریزی شما مربوط می‌شود. برای بیشتر دانش آموزان بهترین زمان برای ترکیب مطالعه و تست‌زنی، پیش از خواندن درس می باشد. با این کار علاوه برافزایش تمرکز، وقت کمتری هم تلف می‌شود. کمی بعد از خواندن مورد نظر هم زمان مناسبی برای تست‌زنی و یادگیری است.

این روش به مطالعه عمیق‌تر و تثبیت مباحث در ذهن، کمک زیادی خواهد کرد؛ اما آخرین زمان برای استفاده از این دو شیوه یادگیری، مدتی بعد از مطالعه است. این زمان بهترین حالت برای مرور مطالب و ارزیابی سطح یادگیری خودتان است. به این صورت موارد فرّار درس مشخص می شود و تمرکز برای یادگیری آنها را می توانید جزو برنامه خود قرار دهید.

زمان زدن تست های دروس عمومی و اختصاصی

توجه به انتخاب زمان مناسب برای مطالعه و زدن تست بسیار با اهمیت است. بر این اساس، توصیه می شود تست‌های دروس عمومی و حفظ کردنی، حداقل سه روز پس از خواندن، پاسخ داده شوند. با گذشت این زمان، نکات فرّار و مطالب دشوار که نیاز به‌مرور و مطالعه بیشتری دارند، مشخص می شود.

بیشتر بخوانید:بهترین روش مطالعه شیمی کنکور

اگر بلافاصله پس از مطالعه اقدام به زدن تست دروس عمومی کنید، خواهید توانست درصد بالایی کسب ‌کنید که قطعا واقعی نیست و موجب عدم شناخت و آگاهی از اشکالات و ضعف هایتان خواهد شد؛ اما برای دروس اختصاصی، می‌توانید بلافاصله پس از مطالعه و یا در نهایت یک روز بعد به حل تست بپردازید؛ چون دروس اختصاصی به حل و تمرین بیشتری نسبت به مباحث عمومی نیاز دارند.

کلاس کنکور کرمانشاه

شروع تست‌زنی با چه مطالب و موضوعاتی باشد؟

بهتر است این موارد را در شروع تست‌زنی رعایت نمایید:

1-در شروع کار تست‌های موضوعی و طبقه‌بندی‌شده بزنید و از زدن سوالات دوره‌ای خودداری کنید.

2-از سوالات ساده شروع کنید ؛ زیرا زدن تست‌های سخت در ابتدای کار باعث خستگی و دل‌زدگی شما خواهد شد.

3-تمرکز خود را روی تست‌های کلیدی که بیانگر مفاهیم و مهارت‌های مهم درس هستندبگذارید.

4-ابتدا و پس از هر بار خواندن مطالب، بایستی به حل تست‌های موضوعی یا مربوط به همان درس یا مبحث بپردازید تا سطح یادگیری شما بهبود یابد و مطالب را به خاطر بسپارید.

5-پس از یادگیری و مطالعه کل کتاب و برای ارتقاء تسلط خود بر روی دروس، به سراغ تست‌های تکمیلی تمام مباحث بروید. 

6-در انتها باهدف جمع‌بندی و مرور نهایی، تست‌های دوره‌ای و مختلط را حل کنید. 

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر