×

چطور میتونم کمکت کنم؟

⚜️روش مطالعه ریاضی کنکور ۰۸۳۳۸۳۹۶۸۱۰ - آموزشگاه برتر کرمانشاه

⚜️روش مطالعه ریاضی کنکور ۰۸۳۳۸۳۹۶۸۱۰ - آموزشگاه برتر کرمانشاه

⚜️روش مطالعه ریاضی کنکور ۰۸۳۳۸۳۹۶۸۱۰ - آموزشگاه برتر کرمانشاه

1401/8/3 0

درس ریاضی یکی از دروس تخصصی داوطلبان گروه تجربی و ریاضی است. این درس روش مطالعه خاصی دارد و داوطلبان باید با توجه به ماهیت این درس روش مطالعه صحیح را انتخاب نمایند.

روش مطالعه ریاضی کنکور

درس ریاضی یکی از دروس تخصصی داوطلبان گروه تجربی و ریاضی است. این درس روش مطالعه خاصی دارد و داوطلبان باید با توجه به ماهیت این درس روش مطالعه صحیح را انتخاب نمایند. خواندن ریاضی برای کنکور، با مطالعه سایر درس‌ها بسیار تفاوت دارد.

بزرگترین اشتباه در خواندن ریاضی برای کنکور، مطالعه این درس به صورت فصل به فصل است. اگر خواندن ریاضی را از فصل یک سال دهم شروع کرده‌اید روش اشتباهی را برگزیده اید  و حتی دلیل اصلی درصد‌های منفی در ریاضی کنکور هم همین روش اشتباه است. ترتیب مطالعه مباحث ریاضی کنکور نظام جدید بسیار با اهمیت است.

روش مطالعه ریاضی کنکور

ترتیب خواندن مباحث ریاضی کنکور نظام جدید

پس روش خواندن ریاضی کنکور باید به صورت مبحثی است، اما این که ترتیب خواندن مباحث ریاضی کنکور نظام جدید باید به چه صورت باشد، باید بگوییم ترتیب مطالعه فصل‌های ریاضی هم بسیار مهم است چون مباحث ریاضی کنکور به شدت با هم در ارتباط هستند. می توان مباحث ریاضی را به دو دسته مباحث مستقل و زنجیروار تقسیم نمود.

بیشتر بخوانید: بهترین روش مطالعه شیمی کنکور

مباحث مستقل ریاضی کنکور هیچ ارتباطی با سایر مباحث ریاضی ندارند. مانند آمار یا هندسه. رعایت ترتیب در بین مباحث مستقل ریاضی کنکور هیچ اهمیتی ندارد و به دل‌خواه می‌توان این فصل‌ها را مطالعه نمود. فصل‌های مستقل ریاضی کنکور به این شرح هستند:

مجموعه، الگو و دنباله

آمار

شمارش بدون شمردن + احتمال

هندسه

همان‌طور که اشاره شد، هیچ اهمیتی ندارد مباحث مستقل را با چه ترتیبی بخوانید، اما ترتیبی که ذکر شد می تواند در یادگیری بهتر شما موثر باشد.

بیشتر بخوانید: قبول نشدن در کنکور

مباحث زنجیروار، همان‌طور که از اسمشان پیداست، مانند یک زنجیر به هم متصل هستند. مهم‌ترین بخش در نحوه خواندن درس ریاضی نیز برای کنکور مربوط به همین مباحث است. به این نکته دقت کنید که اگر به دنبال حذف تعدادی از مباحث هستید به مباحث زنجیروار توجه داشته باشید. مباحث زنجیروار و ترتیب مطالعه آن‌ها را به صورت زیر برمی شمریم:

مثلثات

معادلات و نامعادلات

تابع 

حد

مشتق

کاربرد مشتق

بهتر است مطالعه را ابتدا با مباحث زنجیر‌وار شروع کنید و به ترتیبی که در بالا اشاره شد مطالعه خود را برنامه ریزی نمایید. بعد از مطالعه کامل مباحث زنجیروار به سراغ مباحث مستقل رفته و آن‌ها را فرابگیرید.

قبل از شروع مباحث زنجیروار به دو نکته توجه کنید:

اول اتحاد‌ها که در متوسطه اول با آن‌ها آشنا شدید 

دوم فصل سوم ریاضی دهم یعنی توان‌های گویا و عبارات جبری 

پس قبل از شروع مطالعه ریاضی ابتدا اتحاد‌ها و بعد فصل سوم ریاضی دهم مرور کنید و در مرحله بعد مباحث زنجیروار را شروع کنید.

آدرس ما: کرمانشاه،22 بهمن سي متري اول، روبروي ثبت احوال

مطالعه ریاضی کنکور

چگونه برای ریاضی کنکور برنامه‌ریزی کنیم؟

در برنامه هفتگی خود بسته به این که فارغ التحصیل یا دانش‌آموز و یا شاغل هستید، تعداد جلسات و هم‌چنین زمان هر جلسه را تعیین نمایید؛ این که در یک جلسه هم یک مبحث را آموزش ببینید و هم تست‌های همان مبحث را بزنید اشتباه است چون زمانی که یک مبحث را مطالعه کرده‌اید، مطالب در حافظه کوتاه مدت شما قرار گرفته و از طرفی آمادگی کامل برای آن دارید و تست زنی آنچنان واقع گرایانه نخواهد بود.

بیشتر بخوانید: علت پرخاشگری کنکوری ها چیست؟

بهترین کار این است که میان آموزش و حل تست فاصله ای قائل شوید، یعنی یک جلسه را به مطالعه یک مبحث و جلسه بعد را به مرور مطالب جلسه قبل و حل تست‌های همان مبحث اختصاص دهید. با این کار مطالب برای شما مرور شده و وارد حافظه میان مدت می شود و کیفیت مطالعه نیز افزایش خواهد یافت.

چگونه ریاضی بخوانیم برای کنکور رشته ریاضی؟

دروس ریاضی برای داوطلبان رشته ریاضی بیشتر از رشته تجربی است و روش مطالعه ریاضی رشته تجربی با رشته ریاضی کمی متفاوت است. دروس ریاضی رشته ریاضی را با توجه به ترتیب مطالعه می توان به این صورت دسته بندی کرد:

دسته اول: ریاضی دهم + حسابان

دسته دوم: آمار و احتمال 

دسته سوم: ریاضیات گسسته

دسته چهارم: هندسه

طبق این دسته بندی دانش‌آموزان رشته ریاضی ابتدا مفاهیم ریاضی دهم و حسابان یک و دو را مطالعه کنند و پس از آن به آمار و احتمال و در انتها هم ریاضیات گسسته و هندسه بپردازند.

بیشتر بخوانید: بهداشت مطالعه

مطالعه حسابان کنکور و ریاضی دهم نیز با ترتیب زیر مناسب خواهد بود:

مرور اتحاد‌ها

توان‌های گویا و عبارات جبری

جبر و معادله

مثلثات

معادلات و نامعادلات

تابع

حد

مشتق

کاربرد مشتق

بعد از اینکه مطالب ذکر شده به طور کامل آموخته شد، می‌توانید مطالعه آمار و احتمال را شروع کنید که به صورت فصل به فصل و از فصل اول مطالعه را انجام دهید. اما قبل از شروع خواندن آمار و احتمال رشته ریاضی حتما مبحث شمارش بدون شمردن از ریاضی دهم را بیاموزید.

آخرین مباحث در رشته ریاضی مربوط به روش مطالعه هندسه و روش مطالعه ریاضیات گسسته که این دو درس نیاز به صرف زمان بیشتری نسبت به مطالب قبلی دارد. در مورد نحوه مطالعه ریاضیات گسسته ابتدا فصل 2 و 3 را مطالعه نمایید و در پایان به سراغ فصل اول بیایید.

در مورد مطالعه هندسه رشته ریاضی هم می‌توان ابتدا هندسه دوازدهم را مطالعه کرد و در پایان به سراغ هندسه دهم و یازدهم بروید.

بیشتر بخوانید: تحصیل یا سربازی

مطالعه ریاضی رشته انسانی

روش مطالعه ریاضی رشته انسانی را می توان از چارچوب قبلی پیروی نمود. در متوسطه دوم و رشته انسانی، درس ریاضی از 10 فصل تشکیل شده است که شامل مباحث زیر است:

آمار و احتمال: فصل 3 و 4 ریاضی دهم – فصل 3 ریاضی یازدهم – فصل 1 ریاضی دوازدهم

تابع: فصل 2 ریاضی دهم، فصل 2 ریاضی یازدهم

معادله درجه دوم:  فصل 1 ریاضی دهم

الگو و دنباله: فصل 2 و 3 ریاضی دوازدهم

استدلال و منطق ریاضیات: فصل 1 ریاضی یازدهم

در مورد ترتیب فصل‌های ریاضی کنکور رشته انسانی هم طبق ترتیب شرح داده شده اقدام نمایید:

آمار و احتمال

الگو و دنباله

استدلال و منطق ریاضیات

معادله درجه دوم

تابع

روش مطالعه ریاضی

چگونه ریاضی را برای آزمون بخوانیم؟

درباره مطالعه ریاضی برای آزمون می توان داوطلبان را به دو دسته تقسیم کرد. دسته اول دانش‌آموزانی که پایه دهم یا یازدهم هستند و دسته دوم داوطلبان کنکور.

مورد دانش‌آموزان دهم و یازدهم می‌توانند صورت فصل به فصل ریاضی را برای آزمون آزمایشی مطالعه کنند.

اما داوطلبان کنکور در آزمون‌های آزمایشی اولین مبحث تابع است و اگر قصد دارند با ترتیب آزمون پیش بروند، بهتر است پیش‌نیاز‌ها را قبل از شروع آزمون‌ها مطالعه نمایند.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر