×

چطور میتونم کمکت کنم؟

✅بهترین روش مطالعه شیمی کنکور | ۰۸۳۳۸۳۹۶۸۱۰ – ۰۹۳۷۱۰۱۴۷۰۵

✅بهترین روش مطالعه شیمی کنکور | ۰۸۳۳۸۳۹۶۸۱۰ – ۰۹۳۷۱۰۱۴۷۰۵

✅بهترین روش مطالعه شیمی کنکور | ۰۸۳۳۸۳۹۶۸۱۰ – ۰۹۳۷۱۰۱۴۷۰۵

1401/8/1 0

مباحث درس شیمی در دو رشته ریاضی و تجربی مشترک است اما تاثیر آن در کنکور این دو رشته تفاوت دارد.

بهترین روش مطالعه شیمی کنکور

مباحث درس شیمی در دو رشته ریاضی و تجربی مشترک است اما تاثیر آن در کنکور این دو رشته تفاوت دارد. به عنوان نمونه اگر برای قبولی در رشته داروسازی تلاش می کنید درس شیمی را به صورت جدی مطالعه کنید. درس شیمی برای داوطلبین رشته ریاضی هم مهم است، به‌خصوص برای رشته‌های مهندسی نفت، مهندسی شیمی، مهندسی مکانیک، پلیمر و … که درس شیمی، از دروس اصلی به حساب می آید و با جواب های درست می توانید درصد بالایی کسب کنید.

بهترین روش مطالعه شیمی کنکور

برای مطالعه کامل درس شیمی، کل مباحث شیمی کنکور را به دو دسته تقسیم کنید:

مفاهیم شیمی

مسائل شیمی

در کتاب هر پایه از شیمی دروس هم با مفاهیم و هم با مسائل شرح داده شده است؛ این سوال که کدام فصل‌های شیمی کنکور مفاهیم هستند یا کدام فصل‌های شیمی کنکور مسائل هستند سوال منطقی نیست. اما منظور از مفاهیم شیمی کنکور یا مسائل شیمی کنکور چیست؟

مسائل شیمی کنکور هر نوع سوال از شیمی کنکور است که به پاسخ عددی برسید و از روابط استفاده کنید.

مفاهیم شیمی کنکور هر نوع سوال از شیمی که جزو مسائل نباشد مفاهیم است یعنی قسمت دیگر مباحث.

بیشتر بخوانید: قبول نشدن در کنکور

پس از تقسیم بندی مفاهیم نوبت به خواندن آنها می رسد و این که چه روشی برای مطالعه بهتر و درست تر است، خواندن شیمی به‌صورت فصل به فصل یا بصورت خواندن مباحث، اما با توجه به این که شاید منبع کاملی برای مسائل و مفاهیم شیمی وجود نداشته باشد یا تفکیک این دو از هم آسان نباشد، بهتر است اگر فرصت کافی دارید مفاهیم و مسائل شیمی کنکور را تفکیک کنید و نحوه مطالعه درس شیمی را به‌صورت مبحثی پیش ببرید؛ اما اگر این کار برای شما امکان پذیر نیست، مطالعه فصل به فصل را انتخاب کنید. 

برای مطالعه فصل به فصل‌ شیمی کنکور، بهترین کار شروع مطالعه از پایه دهم و از فصل اول و ادامه مطالعه کتاب شیمی پایه های بعدی بطور کامل است، چون مباحث به هم مرتبط هستند و با شروع مطالعه از فصل اول پایه دهم امکان جاانداختن مطالب پیش نخواهد آمد و ضعف ها و کاستی ها مشخص می شود.

برای خواندن مباحث شیمی کنکور بهتر است ابتدا مفاهیم شیمی را مطالعه کنید و در انتها به سراغ مسائل بروید؛ چون مسائل به مفاهیم به هم وابسته هستند. به عنوان نمونه می توان از واکنش نویسی و موازنه نام برد که جزو مفاهیم شیمی کنکور است و برای حل سوالات استوکیومتری باید روی آن‌ها مسلط باشید. 

آموزشگاه برتر کرمانشاه

روش مطالعه مسائل شیمی کنکور

مسائل شیمی کنکور را به دسته‌های مسائل استوکیومتری، مسائل محلول‌ها، آنتالپی یا گرمای واکنش، سنتیک، تعادل، اسید و باز، الکتروشیمی و … تقسیم می کنیم؛ این اسامی مربوط به فصل‌ها نیست و تقریبا در 80 درصد از فصل‌های شیمی کنکور شامل مفاهیم و مسائل است.

بیشتر بخوانید: علت پرخاشگری کنکوری ها چیست؟

در روش مطالعه مسائل شیمی به سه نکته اساسی توجه کنید:

1-در مطالعه مسائل شیمی کنکور، بخش‌های مربوط به واکنش‌نویسی و موازنه را بطور کامل مطالعه کنید و سعی کنید در واکنش‌های مهم و پرتکرار مسلط شوید.

2-در حل مسائل شیمی کنکور سعی کنید ابتدا از روی منبع مناسبی که انتخاب کرده اید ، نکات را خلاصه کنید و در پایان هر کدام از مسائل، فرمول‌های آن بخش را بطور کامل یادداشت کنید و زمانی که کل مسائل شیمی را مطالعه کردید، کل فرمول‌ها را یکجا یادداشت کنید تا بتوانید برای مرور از آن‌ها استفاده نمایید.

3- سومین نکته قابل توجه در مطالعه مسائل شیمی برای کنکور حل مسئله است. باید آن‌قدر تست حل کنید و به حل مسائل مسلط شده باشید که در جلسه کنکور مشابه تست‌ها را از قبل حل کرده باشید. پس از مطالعه و دانستن فرمولها حل تست و شناخت راه حل و سوال های پرتکرار بهترین روش و عملکرد داوطلبان در کنکور است.

آدرس ما: کرمانشاه،22 بهمن سی متری اول، روبروی ثبت احوال

چگونه حفظیات شیمی را بخوانیم؟

نکته قابل توجه در مطالعه درس شیمی برای کنکور این است که چیزی به نام حفظیات وجود ندارد و همه موارد مفاهیمی هستند که با حفظیات متفاوتند؛ پس حفظ کردن شیمی کنکور را از ذهن خود دور کنید.

بیشتر بخوانید: تحصیل یا سربازی

در خواندن مفاهیم شیمی برای کنکور به این نکته دقت داشته باشید که باید مطالب را به‌صورت مفهومی مطالعه نمایید. برای این‌کار در مرحله اول متن کتاب درسی را مطالعه کنید و در مرحله بعد به‌سراغ کتاب کمک آموزشی بروید و مطالب آن‌ را هم مطالعه نموده و خلاصه کنید. در مرحله سوم هم شروع به تست‌ زنی کنید. هرچه بیشتر تست بزنید نتیجه بهتری خواهید گرفت.

برای این که بتوانید روی مفاهیم شیمی تسلط داشته باشید بهتر است دوره‌های متنوع مرور کردن را یاد بگیرید. خلاصه نویسی کنید و خلاصه‌های خود را بصورتی بنویسید که اگر برای بار اول خواندن یک مبحث یک ساعت طول می کشد، در مرور اول همان مبحث را بتوانید از روی خلاصه‌های خود در بیست تا سی دقیقه مطالعه کنید. در رابطه با خلاصه نویسی مطلب اصول اولیه برای خلاصه نویسی و  نت برداری از دروس را مطالعه کنید.

روزی چند ساعت شیمی بخوانیم؟

تعیین زمان مشخص یک اشتباه بزرگ است؛ زیرا یک برنامه ریزی درست و اصولی براساس توان جسمی، استعداد و قدرت یادگیری متفاوت است. اما می توان اینطور گفت که بنا به رشته ای که می خواید انتخاب کنید نسبت ساعات مطالعه شیمی متفاوت است، این که اهمیت درس شیمی در هدف شما چقدر است را مشخص نموده و براساس آن برنامه ریزی کنید.

اما دقت داشته باشید کمترین ساعت مطالعه شیمی کنکور حداقل یک ساعت و حداکثر سه ساعت می باشد. در رابطه با برنام ریزی اصولی مقاله روش های صحیح برنامه ریزی را مطالعه نمایید.

بییشتر بخوانید: بهداشت مطالعه

آیا برای شیمی کنکور کتاب درسی را مطالعه کنیم؟

در ابتدا حتما برای شیمی کتاب درسی را مطالعه کنید چون تمامی دروس در کتاب گنجانده شده است. زمانی‌که کل شیمی کنکور را هم بطور کامل مطالعه کردید، هرشب حدود 15 دقیقه را به مطالعه کتاب درسی اختصاص دهید. شکل ها و نمودارها و مطالب حاشیه نویسی شده کتاب درسی مهم هستند. 

آموزشگاه کنکور

کدام مباحث شیمی را حذف کنیم؟

برای حذف مباحث شیمی کنکور، اولین و مهمترین نکته این است که به پیش‌نیازهای شیمی نظام جدید توجه کنید؛ یعنی نباید فصلی را حذف کنید که پیش‌نیاز فصل دیگری باشد. به عنوان نمونه مبحث استوکیومتری، تقریبا با تمام مباحث شیمی در ارتباط است و حذف آن اشتباه است. مورد دوم عدم حذف مباحث آسان شیمی کنکور است چون می توانیم به راحتی یاد بگیریم و در کنکور از آنها امتیاز کسب کنیم.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر