×

چطور میتونم کمکت کنم؟

【قبول نشدن در کنکور】09371014705 | آموزشگاه کامیاب

【قبول نشدن در کنکور】09371014705 | آموزشگاه کامیاب

【قبول نشدن در کنکور】09371014705 | آموزشگاه کامیاب

1401/7/13 0

کنکور سخت ترین و پر استرس ترین امتحانی است که نوجوانان ایرانی برای قبول شدن در دانشگاه باید پشت سر بگذارند. به دلیل تقاضای زیاد و محدودیت ظرفیت دانشگاه ها این آزمون آسان نیست.

قبول نشدن در کنکور

کنکور سخت ترین و پر استرس ترین امتحانی است که نوجوانان ایرانی برای قبول شدن در دانشگاه باید پشت سر بگذارند. به دلیل تقاضای زیاد و محدودیت ظرفیت دانشگاه ها این آزمون آسان نیست. عدم موفقیت در بسیاری افراد منجر به سرخوردگی می شود و این افراد را دچار مشکلات روانی و در مواقعی درگیری با خانواده و اطرافیان خواهد کرد.

در حالی که قبول نشدن در کنکور پایان زندگی نیست و راه حل های بسیاری برای حل این مسئله وجود دارد، همچنین خانواده ها نیز باید شرایط را کنترل کنند به بهبود شرایط فرزند خود کمک کنند. در این مقاله سعی داریم مواردی برای آسان تر گذراندن این مرحله ارائه نماییم.

قبول نشدن در کنکور

کنار آمدن با قبول نشدن در کنکور

احتمالا بیشتر دانش آموزان پس از خارج شدن از محل امتحان کنکور همه را در حال بحث و صحبت در مورد آن دیده اند و افراد فامیل و دوستان از نوجوان در مورد نتیجه آن سوال می کنند. این برخورد با فردی که به تازگی این امتحان را از سر گذرانده و استرس زیادی را تحمل کرده مطلوب نیست.

بیشتر بخوانید: علت پرخاشگری کنکوری ها چیست؟

البته بعضی دانش آموزان به خوبی این مرحله را پشت سر می گذارند و منتظر موفقیت در کنکور و جواب نتایج می مانند. اما بسیاری از آن ها در رشته مورد علاقه و دانشگاه منتخب قبول نمی شوند و این مسائله فشار روانی بسیاری بر فرد وارد خواهد کرد. قبول نشدن در کنکور برای هر دانش آموزی کابوس است، اما این افراد باید بدانند و کم کم بیاموزند که زندگی همیشه بر وفق مراد نیست و چالش ها و سختی های زیادی در مسیر موفقیت و دستیابی به هدف وجود دارد.

بنابراین برای کنار آمدن با قبول نشدن در کنکور این جوانان نیاز به راهنمایی و حمایت دارند تا احساس نا امیدیشان از بین رفته و به دنبال حل مسئله باشند. 

1-هراس نداشته باشید

مساله بدیهی و مهم این است که زمان خروج از امتحان و یا اعلام نتیاج و قبول نشدن در کنکور، جای آرامی را پیدا کنید و لحظه ای آن جا بنشینید، این مسئله از بروز حملات پانیک جلوگیری می کند. به یاد داشته باشید که کنکور تنها یک امتحان است و دنیا به آخر نرسیده است. بسیار افرادی ب با قبول نشدن در کنکور و تصمیم گیری درست به موفقیت های بسیاری دست یافتند.

2-با دیگران صحبت کنید

زمان قبول نشدن در کنکور بهترین کار، صحبت با دیگران است سعی کنید با آنها درباره احساساتتان صحبت کنید، از اطرافیان، خانواده، دوستان و حتی فردی متخصص درخواست حمایت کنید زیرا شما در این لحظه تحت تاثیر احساسات منفی هستید و توانایی تصمیم گیری و یا فکر کردن درست را ندارید.

3-در مورد گزینه های بعدی فکر کنید.

تنها راه برای موفقیت قبولی در کنکور نیست، بنابراین اگر یک امتحان نتیجه بدی داشت به معنی کسب نتیجه بد در همه زمینه ها نیست پس در مورد گزینه های بعدی ادامه زندگی خود تحقیق کنید. این گزینه ها می تواند شامل درس خواندن برای کنکور مجدد و یا شرکت در کنکور یک رشته دیگر و یا دانشگاه سطح پایین تر باشد. می توانید تغییر مسیر دهید و به انتخاب شغل و یا سربازی بپردازند.

آموزشگاه کامیاب

4-ارزش کار خود را بدانید

در صورتی که شما تمام تلاش خود را برای کنکور به خرج داده اید پس دیگر جای ناراحتی نیست. نتایج همه چیز نیستشما با تمام توان تلاش کرده اید و بدانید که این کافی است. این اتفاق تنها برای شما رخ نداده بلکه بسیاری از دانش آموزان هم سن و سال شما نیز این مسائله را تجربه می کنند.

بیشتر بخوانید: تحصیل یا سربازی

5-از این امتحان درس بگیرید

شکست خوردن بخشی از زندگی است و اصل مهم کسب تجربه برای موفقیت در کنکور بعدی یا دیگر زمینه های زندگی است. اگر تصمیم دوباره برای کنکور سال بعد دارید تمام جوانب امتحان را بسنجید و بدانید نقطه ضعف هایتان چه چیزهایی بوده تا روی آنها کار کنید و با تجربه بهتر برای سال بعد آماده شوید.

برخورد خانواده با قبول نشدن در کنکور

هنگامی که دانش آموزی در آزمون کنکور قبول نمی شود نحوه برخورد خانواده بسیار مهم است، والدین باید او را درک کنند و نهایت تلاش خود را برای حفظ و بازگشت روحیه اش انجام دهند. 

1-نوجوان را سرزنش نکنید

اولین کار در برخورد با نوجوانی که در کنکور قبول نشده است، سرزنش کردن وی نیست. اما بسیاری والدین در این جور مواقع فرزند خود را مورد سرزنش قرار می دهند. این رفتار نه تنها کمکی به فرزند شما نمی کند بلکه استرس و خشم و ناامیدی او را افزایش می دهد. بنابراین بهترین کار در این مواقع درک،  همدلی و حمایت از فرزند نوجوان است.

2-از مقایسه کردن فرزندتان با دیگران خودداری کنید

برخی والدین فرزند خود را با سایرین مقایسه می کنند و توقع دارند از این کار نتیجه مثبت بگیرند، در حالی که مقایسه منجر به کاهش عزت نفس در نوجوان شده و احساس بی ارزشی و ناامیدی را به او منتقل می کند. بنابراین نقاط ضعف و یا رفتارهای فرزند خود را با کسی مقایسه نکنید.

3-با فرزند خود صحبت کنید

این نکته که دلیل قبول نشدن در کنکور کم درس خواندن یا درست درس خواندن فرزند شماست درست نیست، بلکه گاهی تجربه های منفی، استرس شدید، عدم تمرکز یا تجربه های منفی مثل مورد آزار قرار گرفتن در کودکی و ... باعث این عدم موفقیت می شوند، بنابراین دوستانه با فرزند خود صحبت کنید و در صورت نیاز از یک متخصص کمک بگیرید تا ریشه مشکل را پیدا کنید.

بیشتر بخوانید: بهداشت مطالعه 

4-به نوجوان در تغییر روش درس خواندن کمک کنید.

پس از بررسی و یافتن مشکل، اگر تکنیک ها و نحوه درس خواندن نوجوان مشکل باشد با مدیریت زمان و برنامه ریزی درست می توان نتیجه بهتری گرفت. نداشتن برنامه یا داشتن برنامه اشتباه باعث خستگی و زیاد شدن اضطراب و درنتیجه از بین رفتن فرصت قبولی در دانشگاه می شود پس یک برنامه درست با کمک فرزندتان برای او بنویسید. در این رابطه مقاله روش های صحیح برنامه ریزی و روش های صحیح درس خواندن را مطالعه نمایید.

آموزشگاه برتر کرمانشاه

5-از یک متخصص برای راهنمایی نوجوان کمک بگیرید.

یکی از روش های مفید در این راه مشورت با یک مشاور تحصیلی و یا روانشناس متخصص است. این افراد می دانند چطور راه حل را بیابند و به فرزندتان کمک کنند.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر