×

چطور میتونم کمکت کنم؟

انتخاب رشته پزشکی کنکور 1402 | ۰۸۳۳۸۳۹۶۸۱۰

انتخاب رشته پزشکی کنکور 1402 | ۰۸۳۳۸۳۹۶۸۱۰

انتخاب رشته پزشکی کنکور 1402 | ۰۸۳۳۸۳۹۶۸۱۰

1401/9/13 0

یکی از محبوب ترین رشته های گروه تجربی، پزشکی است و هر سال، داوطلبان بسیار زیادی دارد، اکثر دانش آموزان تجربی، آرزوی قبولی در این رشته دشوار را دارند.

انتخاب رشته پزشکی کنکور 1402

یکی از محبوب ترین رشته های گروه تجربی، پزشکی است و هر سال، داوطلبان بسیار زیادی دارد، اکثر دانش آموزان تجربی، آرزوی قبولی در این رشته دشوار را دارند.

انتخاب رشته پزشکی کنکور 1402

رشته پزشکی دانشی است با هدف حفظ و ارتقاء سلامتی، درمان بیماری‌ ها و بازتوانی آسیب‌ دیدگان که با شناخت بیماری ها، تشخیص، درمان و پیشگیری از بروز آنها قابل دستیابی است. فارغ التحصیلان رشته پزشکی روزانه با افراد زیادی از گروه های مختلف جنسی، اجتماعی و سنی مواجه هستند که با وجود تفاوت هایشان برای سلامتی و تندرستی به پزشک برای درمان اعتماد می کنند.

و در نتیجه این اعتماد تصمیم گیری در مورد سلامتی شان را به پزشک می سپارند. آنھا به پزشکان اجازه دیدن، لمس کردن و دست زدن به ھر قسمتی از بدنشان، حتی محرمانه ترین قـسمت ھا را هم می دھند. 

بیشتر بخوانید: انتخاب رشته پرستاری کنکور 1402 

توانایی مورد نیاز رشته پزشکی

طولانی بودن دوره و طاقت فرسا بودن این رشته محروم بودن از تعطیلات و تفریحات متداول هم سن و سالان و نداشتن درآمد تا پایان دوره ی تحصیل را می توان سختی های دوران دانشجویی این رشته دانست. مواجهه با صحنه های دلخراش مرگ، خونریزی و جراحت های شدید، کم کم بر روحیه شخص تاثیر منفی خواهد گذاشت، پس این رشته مناسب کسانی است که توانایی تطابق با شرایط سخت اینچنینی را داشته باشند.

برای کنار آمدن با شرایط استرس‌زا، دلسوزی، صبر و تحمل جسمی نیاز است، ضروری است مهارت‌های ارتباطی، ریاضی و فنی بسیار خوبی را فراگرفته و به بیمار ارائه نمود.

دانشجوی رشته پزشکی نیاز به استدلال دیداری برای استفاده از قدرت استدلال با تصاویر ونشانه ها نیاز دارد، استدلال ریاضی برای کشف روابط میان اعداد و شناسایی الگوهای موجود در آنها در این افراد، استعداد درک 3 بعدی تا بتوانند ماورای آنچه که در سطح چیزها و امور است را ببینند و دقت تا بتوانند به خوبی تمرکز کنند و جزئیات را به خاطر بسپارد و از آنها در موقعیت های لازم استفاده نماید.

افزایش ظرفیت رشته های پزشکی و دندان پزشکی

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

سازمان سنجش آموزش کشور

ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور

ماده واحده «افزایش ظرفیت پزشکی در مقطع عمومی» که بنا به پیشنهاد ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور و در جلسات 851 و 852 مورخ 23/9/1400 و 07/10/1400 شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است، به شرح ذیل برای اجرا، ابلاغ می‌شود:

انتخاب رشته کنکور 1402

ماده واحده:

با استناد به بند 5-4 سیاست­های کلی علم و فناوری ابلاغی مورخ 29/06/1393 مقام معظم رهبری(مدظله) با موضوع تنظیم رابطه متقابل تحصیل با اشتغال و بند 2-5 سیاست­های کلی سلامت ابلاغی مورخ 18/01/1393 مقام معظم رهبری (مدظله) با موضوع ارتقاء شاخص­ های سلامت برای دستیابی به جایگاه اول در منطقه.

بیشتر بخوانید: راه های رفع خواب آلودگی در دوران کنکور

و همچنین بند 13 این سیاست­ ها با موضوع توسعه کیفی و کمی نظام آموزش علوم پزشکی و مستند به اقدام ملی 14 از راهبرد کلان 6 نقشه جامع علمی کشور در خصوص تنظیم ظرفیت دانشگاه­ ها و درراستای اتخاذ تدابیر مناسب برای مواجهه با بحران پیری جمعیت در آینده؛ رفع کمبود پزشک؛ جلوگیری از فرسودگی کادر درمان و کاهش آسیب‌پذیری نظام سلامت در مواجهه با بحران‌ها؛ افزایش دسترسی اقشار مختلف مردم به پزشک و تنظیم ظرفیت دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی بر اساس نیاز جامعه، با توجه به سرانه پزشک به جمعیت 13 در ده هزار در سال جاری و به منظور دستیابی به سرانه پزشک به جمعیت 20 در ده هزار در سال 1410، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی نماید که ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالیِ تحت نظارت آن وزارت برای رشته‌ پزشکی در مقطع عمومی، از سال 1401 به مدت حداقل چهار سال، در هر سال 20 درصد نسبت به سال قبل به شرح جدول ذیل افزایش یابد.

در ضمن پس از چهار سال، درباره ثابت ماندن یا افزایش ظرفیت با پیشنهاد ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصمیم‌گیری خواهد شد.

سال پذیرش

افزایش پذیرش در سال هدف

جمع پذیرش در سال هدف

1400

حدود 8000 هزار نفر

1401

معادل 1600 نفر (20%)

9600 نفر

1402

معادل 1920 نفر (20%)

11520 نفر

1403

معادل 2304 نفر (20%)

13824 نفر

1404

معادل 2765 نفر (20%)

16588 نفر

تبصره ۱: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است در تمامی کد رشته محل های پزشکی عمومی در مراکز آموزش پزشکی تحت نظارت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی، این افزایش ظرفیت را اعمال نماید. این افزایش ظرفیت مخصوص داوطلبان آزاد شهرستان ها و مناطق محروم و کم برخوردار می باشد.

بیشتر بخوانید: خلاصه نویسی دروس اختصاصی تجربی

پذیرش در این افزایش ظرفیت که به صورت کد رشته محل‌های مشخص در دفترچه‌های راهنمای سازمان سنجش آموزش کشور درج می شود، صرفا برای ارائه خدمت در شهرستانها و مناطق محروم و کم برخوردار خواهد بود. در صورت عدم وجود داوطلب واجد شرایط برای بخشی از این ظرفیت، ظرفیت باقیمانده صرفاً به داوطلبان آزاد سایر مناطق کشور با تعهد ارائه خدمت در شهرستانها و مناطق تعیین شده توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اختصاص خواهد یافت.

آیین نامه اجرایی این ماده واحده از جمله میزان و نحوه تعهدات پذیرفته شد‌گان توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حداکثر طی یک ماه تدوین و پس از تصویب در شورای سنجش و پذیرش دانشجو، برای اجرا ابلاغ می‌گردد.

تبصره ۲: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف است طرح افزایش ظرفیت در رشته های تخصصی پزشکی، دندان‌پزشکی عمومی و تخصصی دندان‌پزشکی به همراه اصلاحات پیشنهادی خود برای تشویق دانشجویان به تحصیل در رشته های تخصصی پزشکی مورد نیاز و کم‌متقاضی را تهیه و ظرف مدت دو ماه جهت تصویب به ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ارائه نماید.

کنکور

تبصره ۳: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف است با همکاری نهادهای ذیربط نسبت به برنامه‌ریزی جهت استقرار فراگیر شبکه سلامت اقدام و طرح نظام ارجاع و پزشکی خانواده و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی در نظام سلامت را ظرف مدت سه ماه جهت تصویب به ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ارائه دهد.

بیشتر بخوانید: حداقل معدل لازم برای قبولی رشته های بدون کنکور

تبصره ۴: سازمان سنجش آموزش کشور موظف است هر ساله قبل از انتشار دفترچه کنکور سراسری، گزارشی از این افزایش ظرفیت در رشته‌های مزبور را به ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور اعلام نماید. ستاد موظف است گزارش سالانه اجرای این مصوبه را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه نماید.

سیدابراهیم رئیسی

رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی

با ما تماس بگیرید: ۰۸۳۳۸۳۹۶۸۱۰ – ۰۹۳۷۱۰۱۴۷۰۵

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر