×

چطور میتونم کمکت کنم؟

【جمع بندی کنکور و تکنیک مطالعه در کنکور】 | آموزشگاه کامیاب

【جمع بندی کنکور و تکنیک مطالعه در کنکور】 | آموزشگاه کامیاب

【جمع بندی کنکور و تکنیک مطالعه در کنکور】 | آموزشگاه کامیاب

1401/6/12 0

جمع بندی به معنی مرتب سازی اطلاعات در ذهن است، به صورتی که دسترسی به آن ها بسیار آسان شود.

جمع بندی کنکور و تکنیک مطالعه در کنکور

جمع بندی کنکور چیست؟

جمع بندی به معنی مرتب سازی اطلاعات در ذهن است، به صورتی که دسترسی به آن ها بسیار آسان شود. مطالعه زیاد برای کنکور در صورتی مفید است که بتوان از مطالب موجود در ذهن برای پاسخگویی به سوالات کنکور استفاده نمود. جمع بندی هر درس شرایط خاصی دارد و هر در س باید در یک زمان مشخص جمع بندی شود و نقاط قوت و ضعف در هر درس مشخص شده و در زمان مشخص به تقویت نقاط ضعف پرداخته شود. یکی از موارد مهم در جمع بندی استمرار در یادگیری است.جمع بندی دروس هر رشته با توجه به ماهیت هر درس متنوع می باشد. در ادامه به روش جمع بندی دروس تخصصی کنکور می پردازیم:

تکنیک مطالعه در کنکور

5 روش جمع بندی دروس تخصصی کنکور

1-خلاصه‌نویسی

اولین و مهم‌ترین فاکتور در جمع بندی کنکور، خلاصه‌نویسی است و شامل تمامی دروس عمومی و تخصصی می شود. این موضوع بسیار مهم است و نقش مهمی در تراز نهایی داوطلب دارد. هر درس نیاز به خلاصه‌نویسی‌های مخصوص دارد تا در یک ماه مانده به کنکور بررسی شود.

بیشتر بخوانید: بررسی نقش مشاور کنکور

2-عدم یادگیری نکات و مطالب جدید

مرحله دوم یاد نگرفتن مطالب جدید است. داوطلب نباید در 1 ماه مانده به کنکور شروع به یادگیری مطالب جدید کند. دلیل این کار این است که شما نه تنها مطلب را یاد نخواهید گرفت بلکه مطالب قبلی را نیز فراموش می کنید. در یک ماه مانده به کنکور فقط مطالب قبلی را بررسی و جمع بندی کنید.

3-آزمون شبیه ساز کنکور و درصدگیری هر درس

سؤالات آزمون‌های سراسری سال های گذشته را تهیه کنید و برای خود آزمون های شبیه ساز کنکور برگزار کنید. در این روش زمان های مشخصی را در طول هفته برای آزمون های آزمایشی خود در نظر بگیرید و دقیقا مانند آزمون کنکور و با در نظر گرفتن شرایط محیطی، زمان و وسایل مورد نیاز روز کنکور در این آزمون حاضر شوید. این روش حس قرار گرفتن در آزمون کنکور واقعی را به شما القاء می کند. 

بعد از اینکه زمان پاسخ گویی تمام شد، کمی به ذهن خود استراحت بدهید و دیگر تستی نزنید. سپس با توجه به پاسخ نامه کلیدی، درصد درسی را که پاسخ داده اید، محاسبه کنید. برای خود یک کارنامه درست کنید به این صورت که این کارنامه شامل تعداد سوالات درست، غلط و نزده باشد.

می توانید در طول دوران جمع بندی، تمام درصدهای درس ها را در یک دفتر یادداشت کنید تا پیشرفت خود را به طور رصد کنید.

4-تحلیل آزمون های شبیه ساز

بعد از مرحله درصد گیری، نوبت تحلیل و بررسی سوالات آزمون ها است. سوالات را به سه دسته تقسیم کنید:

دسته اول سوالاتی هستند که آن‌ها را بلدید و پاسخ درستی دادید. 

دسته دوم سوالاتی هستند که پاسخ آن‌ها را اشتباه حل کرده‌اید.

 دسته سوم مربوط به سوالاتی می‌شود که جواب آن‌ها را نمی‌دانید. 

پس از دسته‌بندی این سوالات وارد مرحله بعدی جمع بندی کنکور می‌شویم.

در این مرحله بدون توجه به زمان، سوالات بدون پاسخ را حل کنید. این موضوع را بررسی کنید که چرا نتوانستید به این سوال پاسخ دهید. مشکل را پیدا کنید و آن را رفع نمایید. این به معنی یافتن نقطه ضعف و تمرین برای از بین بردن آن است. این کار را برای سوالاتی که پاسخ آنها را نمی دانید نیز انجام دهید و نقاط ضعف خود را از بین ببرید.

برای حل و تمرین روی این سوالات زمان تعیین کنید و در این مدت تعیین شده تمرینات و تست های شبیه به آنها را حل کنید تا کاملا به آن گونه سوال ها مسلط شوید.

البته اگر مشکل از بی دقتی، استرس و تمرکز کم ناشی می شود، با تمرین می توانید بر استرس و نگرانی های خود مسلط شوید.

بهترین مشاوره کنکور

5-بررسی سوالات مهم در جمع بندی کنکور

بعضی از سوالاتی در کنکور مطرح می شوند همیشه از اهمیت زیادی برخوردارند و هر سال تکرار می شوند. با کمی تحلیل و بررسی می‌توان تشخیص داد که این سوالات به صورت‌های گوناگون تکرار شده اند. شناسایی این سوالات و سپس یافتن راه حل مناسب این سوالات موجب پیشرفت در کسب رتبه بهتر خواهد شد.

بیشتر بخوانید: بهترین روش مطالعه کنکور

جمع بندی دروس اختصاصی گروه آزمایشی تجربی و ریاضی

روش اول: جمع‌بندی دروس اختصاصی مانند ریاضی و فیزیک 

برای مرور و جمع بندی دروس اختصاصی یاد گرفتنی باید خلاصه نکات و یاداشت برداری‌ها را مطالعه کنید.

در مرحله بعد باید سراغ تست‌های استاندارد بروید و شروع به تست زدن کنید.

این دو کار را برای هر فصل انجام دهید سپس به سراغ فصل بعد بروید و تا زمانی که هر فصل را بطور کامل جمع بندی و مرور نکرده اید سراغ فصل بعد نروید.

روش دوم: جمع بندی دروس اختصاصی حفظی مانند شیمی 

برای دروس حفظی نیز مثل روش اول عمل کنید با رعایت این نکته که برای مرور و جمع بندی درس اختصاصی شیمی در مفاهیم حفظی مرور با دقت باشد.

روش سوم: جمع بندی دروس اختصاصی مفهومی مانند زیست

جمع بندی دروس اختصاصی مفهومی با جمع بندی دروس اختصاصی نظیر ریاضی و فیزیک و شیمی کاملا متفاوت است. بهترین روش برای جمع بندی درسی مانند زیست شناسی استفاده از روش ورق زدن سریع صفحات کتاب بصورت فصل به فصل است.

فصل به فصل یعنی هر فصل بطور کامل جمع بندی شود سپس سراغ فصل دیگر بروید.

هر جا تسلط دارید کمتر وقت صرف کنیدو سریعتر ورق بزنید، هر جا هم که تسلط کمنتری دارید وقت بیشتری صرف کنید و با تست‌های استاندارد جمع بندی را تکمیل کنید.

نکته مهم در این مرحله این است که در دوره جمع بندی کنکور تست زنی باید تحلیلی باشد.

فاکتورهای مهم در جمع بندی کنکور

علاوه بر موارد ذکر شده برای جمع بندی کنکور موارد زیر را نیز در نظر بگیرید:

1- حفظ آرامش

2- عدم یادگیری مطالب جدید 

3- مرور خلاصه نویسی 20 الی ۳۰ دقیقه قبل از هر آزمون 

4- تحلیل آزمون ها و تمرکز بر روی نقاط ضعف 

5- نگاه مثبت به نتیجه 

آموزشگاه برتر کرمانشاه

3 مزیت روش صحیح جمع‌بندی

1- مرور همه مطالب:

معمولا در یک کنکور استاندارد از تمامی مباحث، دست کم یک سؤال وجود خواهد داشت، و اگر چنین هم نباشد، در پنج آزمون شما از هر مبحث، دست کم به یک سؤال پاسخ خواهید داد. تست زنی به این صورت سبب می شود که اطلاعات شما در تمامی مباحث اختصاصی سنجیده شود.

بیشتر بخوانید: بررسی تاثیر معدل کنکور

2- رفع اشکال عمده و عدم اتلاف وقت:

در این روش، هر آزمون ، بخشی از اشکال های شما برطرف می شود و در مقایسه با دفعه قبل، آمادگی شما بیشتر خواهد شد، مطالبی را که می دانید درست پاسخ خواهید داد و دیگر برای مطالعه آنها زمانی سپری نخواهید کرد.

3- تمرین مهارت های آزمون دادن:

برای موفقیت بیشتر در کنکور، به این نکته توجه داشته باشید که داشتن اطلاعات برای پاسخگویی به سؤال، کافی نیست و باید با مهارت های تست زدن آشنا باشید و از آنها استفاده کنید.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر