×

چطور میتونم کمکت کنم؟

【نکات مهم برای افزایش سرعت تست زنی】 | آموزشگاه کامیاب

【نکات مهم برای افزایش سرعت تست زنی】 | آموزشگاه کامیاب

【نکات مهم برای افزایش سرعت تست زنی】 | آموزشگاه کامیاب

1401/6/12 0

افزایش سرعت تست زنی برای داوطلبان به معنی جواب های درست بیشتر در زمان کمتر که به کسب رتبه بهتر منتهی می شود.

نکات مهم برای افزایش سرعت تست زنی

فواید افزایش سرعت تست زنی چیست؟

افزایش سرعت تست زنی برای داوطلبان به معنی جواب های درست بیشتر در زمان کمتر که به کسب رتبه بهتر منتهی می شود. از طرف دیگر داوطلب با مشکل کمبود وقت مواجه نمی شود و حتی امکان دارد به زمان کمتری از آنچه برای داوطلبان در نظر گرفته شده نیاز داشته باشد. از دیگر فواید بالا بردن سرعت تست زنی کاهش استرس و اضطراب داوطلب در جلسه کنکور است. 

نکات مهم برای افزایش سرعت تست زنی

استفاده از تکنیک های تست زنی 

زمانی که در منزل تست های کنکورهای سال های گذشته را جواب می دهید و یا زمانی که در سر جلسه آزمون آزمایشی حضور دارید تمام تلاش خود را برای پاسخگویی به سوالات هر درس در زمانی کمتر از زمان در نظر گرفته شده به خرج دهید. به این ترتیب در انتهای پاسخ دهی به سوالات دو دفترچه اختصاصی و عمومی وقت اضافی برای تمرکز روی سوالاتی که نتوانسته اید جواب دهید خواهید داشت. به این ترتیب از زمان خود حداکثر استفاده مفید را خواهید نمود.

برای انجام این کار یادگیری و استفاده از تکنیک زمان نقصانی می تواند کمک بزرگی به شما باشد. بهترین روش علامت زدن سوالاتی است که نمی توانید با سرعت به آنها جواب بدهید، پس آنها را کنار می گذارید تا در فرصتی دیگر به آن ها مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: روش های مقابله با استرس

13روش تکنیک تست زنی

1-تکرار و تمرین فراوان 

تاکید تمامی مشاوران از همان ابتدای سال به کنکوری ها استفاده از تست های آموزشی جهت یادگیری مفاهیم هر درس می باشد. از  تست های آزمونی برای بررسی اطلاعات خود غافل نشوید. با انجام تست های آزمونی فرد خود را در شرایط کنکور سراسری می گذارد و همه شرایط و مواردی که ممکن است پیش بیاید حل خواهد کرد تا در روز کنکور مشکلی نداشته باشد. 

بعد از مطالعه هر درس حتما برای زدن تست های تألیفی و آموزشی اقدام کنید. در این صورت با تکرار و تمرین زیاد خواهید توانست به افزایش سرعت تست زنی دست یابید.

2-استفاده از کورنومتر 

استفاده از کورنومتر یکی دیگر از راه های افزایش سرعت در زمان تست زنی است. با استفاده از کورنومتر می توانید دقت خود را نیز بالا ببرید و توجه شما به زمان را بیشتر خواهد کرد.

3-استفاده از تکنیک زمان های نقصانی 

استفاده از تکنیک زمان های نقصانی به میزان زیادی به افزایش سرعت تست زنی شما کمک خواهد کرد و با توجه به تلاش و مطالعه مفیدتان می توانید رتبه خوبی در کنکور کسب کنید.

در این شیوه نباید از تمام زمان اختصاص یافته برای هر درس در زمان کنکور و یا کنکورهای آزمایشی استفاده کنید. بلکه باید قسمتی از زمان را برای بررسی بیشتر سؤالات و یا پاسخ گویی به سؤالات مشکل جواب داده نشده نگه دارید. 

روش تست زنی سریع زیست شناسی

برای درک و آشنایی بهتر داوطلبان به شیوه های افزایش سرعت تست زنی درسی مانند زیست شناسی برای تنظیم زمان پاسخگویی به سوالات کنکور می پردازیم:

4-هماهنگی جواب سوال با خود سوال از لحاظ دستوری

پاسخ هایی که از نظر قواعد دستوری ، با سوال هماهنگی ندارند، به احتمال ۸۰ درصد اشتیاه هستند. به عنوان نمونه، صورت مساله به صورت جای خالی است و از شما خواسته می‌شود ، جای خالی را با جواب درست پرکنید و یکی از گزینه ها اصلا مناسب آن جای خالی نیست چون از لحاظ گرامری مناسب آنجا نیست. توجه داشته باشید که ۲۰ درصد مواقع این شیوه درست عمل نمی کند.

بهترین مشاوره کنکور

5-تست های جستجو کردنی 

در این تست ها برای یافتن جواب باید هر ۴ گزینه را جستجو کنید و جو اب صحیح را پیدا کنید. در چنین تست هایی سعی کنید که برای جستجو همیشه از گزینه ج و د شروع کنید چرا که معمولا به احتمال ۶۰% یکی از این دو گزینه درست است. دقت کنید که انتخاب گزینه الف به عنوان جواب درست باید با وسواس و احتیاط زیاد، بعد از اطمینان به اشتباه بودن گزینه های ب و ج و د انجام شود. همچنین سعی کنید که از گزینه های طولانی فرار نکنید. گزینه ای که بررسی آن به ظاهر مشکل تر است در ۸۰% مواقع در تست های جستجو کردنی همان گزینه جواب است. باز هم توجه داشته باشید که ۲۰ درصد مواقع این شیوه جواب نمی دهد.

بیشتر بخوانید: جمع بندی کنکور و تکنیک مطالعه در کنکور

6-عدم نیاز به دانستن همه مطالب یک تست

برای پاسخ دادن به بعضی از تست ها به دانستن همه مطالب مورد نظر طراح نیازی نیست و فقط با دانستن بخشی از تست می‌توانید گزینه های نادرست را از درست جدا و خود را به جواب صحیح برسانید. ۸۰ % سوالات کنکور به این صورت طراحی شده اند. بنابراین اگر همه بخش های کتاب را نخوانده اید نگران نباشید.

7-عدم نیاز به راه حل طولانی

در ۹۵% موارد در سوالات کنکور بخصوص دروس فیزیک و شیمی‌و ریاضی که به صورت مساله هستند، سوالات راه حل های طولانی ندارند و معمولا یک یا دو نکته خاص مورد نظر طراح می‌باشد. پس در هنگام حل این تست ها اگر متوجه شدید به محاسبات طولانی و استفاده از فرمولهای زیاد نیاز دارید، بلافاصله به سوال برگردید و آن را مرور کنید چون از نکته مورد نظر طراح را نادیده گرفته اید و راه حل مساله درست نیست.

8-قیدهای تاکید و نفی 

گزینه هایی که دارای لغاتی مانند همیشه ، هرگز ، حتما و از این قبیل هستند، در ۹۵% اوقات درست نیستند. در حالی که گزینه هایی دارای کلماتی مانند ممکن است ، احتمالا و مانند اینها ۸۰% اوقات صحیح می‌باشند. دقت داشته باشید که ۳۰ درصد مواقع این شیوه پاسخ دهی صحیح نیست.

9-تست جواب های محاسباتی 

بعضی اوقات باید درستی یک جواب را در چهار فرمول داده شده چک کنید. به جای حل کامل محاسبه جواب کافی است ، جواب داده شده را در فرمول قرار داده و ببینید آیا تساوی داده شده برقرار می‌شود یا خیر. در این مواردد ۷۰% اوقات بهتر است ابتدا با گزینه های ج و د شروع کنید. دقت کنید که ۳۰ درصدمواقع این شیوه جواب نمی دهد.

 10-تغییر فضای فکری 

اگر در هنگام حل چند تست پیاپی چیزی به ذهنتان نرسید، سریعا تست زدن را متوقف کنید و با تنفس عمیق و تمرینات تن آرامی ‌و در صورت امکان خوردن کیک و بیسکویت و کشمش و تنقلات، دقیقه ای استراحت کنید و به مغز خود اکسیژن و به بدن خود قند کافی برسانید. در این پیش آمدها ۹۹% این تکنیک شما را به حالت آرامش می رساند.

11-اولویت بندی دروس اختصاصی

بعد از اینکه تمام سوالات ساده همه درس ها را جواب دادید و دیگر سوال ساده ای برای جواب دادن وجود نداشت، قبل از اینکه به سراغ روش های احتمالاتی بروید مدت مشخصی را بسته به زمان باقیمانده برای درسهای با ضریب بالاتر مثل درس های ضریب ۴ کنار بگذارید و سعی کنید سوالات بیشتری از آن درس ها را تا حد امکان جواب بدهید.

12-درس های با انحراف معیار منفی بالا

همیشه درس هایی هستند که داوطلبان از آنها بیزارند و اصلا در کنکور به آنها اعتنایی نمی‌کنند، در صورتی که این دروس می‌توانند در ۹۰ درصد مواقع به شما بسیار کمک کننده باشند. به عنوان نمونه در رشته انسانی داوطلبان از تست های ریاضی بیزارند با در رشته تجربی درس های ریاضی و فیزیک طرفدار کمی دارد. در رشته ریاضی نیز درس شیمی همین وضعیت را دارد، اما امتیاز سوالات درسی مانند درس های دوست نداشتنی که عده کمی‌به آن پاسخ صحیح داده اند، به مراتب ارزش بالاتری از سوالات درسی دارد که عده زیادی به آن پاسخ می دهند.

بیشتر بخوانید: بررسی نقش مشاور کنکور

13-ربط تشابهی دو یا چند گزینه به هم 

ربط شباهتی از مرسوم ترین روشهای ربط دهی گزینه درست با غلط می باشد و تقریبا نخستین شکل مرتبط سازی گزینه ها با یکدیگر است و توسط اکثر طراحان آزمون های تستی به کار می رود. اساس این ربط دهی، استفاده از شباهت ظاهری، فرمولی، شکلی و یا آوایی و یا نوشتاری بین گزینه های درست و نادرست می باشد. 

به عنوان نمونه ۲ و ۳ خیلی به هم شبیه هستند. اولین شباهت شکل ظاهری ۲ و ۳ به یکدیگر می باشد و دیگری زیر رادیکال بودن هر دو که اگر در یک تست ریاضی این دو عدد کنار هم قرار گرفتند ، باید به احتمال زیاد حدس زد که جواب درست باید بین این دو عدد قرار داشته باشد و قصد طراح این بوده که داوطلب بین این دو گزینه دچار اشتباه شود. 

آموزشگاه برتر کرمانشاه

چه چیزهایی مانع افزایش سرعت تست زنی می شود؟

1-پاسخگویی به همه سوالات

تعداد زیادی از داوطلبان می خواهند به تمامی سوالات را پاسخ دهند. این عادت کاملا اشتباه است و وقت زیادی از داوطلب می گیرد.

2-وسواس فکری

یکی دیگر از موانع افزایش سرعت تست زنی، مرور چندین باره مطالب و مباجث درسی است. این موضوع باعث ایجاد وسواس فکری در داوطلب می شود. این  وسواس باعث کاهش سرعت تست زنی در کنکور می شود.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر