×

چطور میتونم کمکت کنم؟

【نکاتی در مورد تندخوانی】 | آموزشگاه کامیاب

【نکاتی در مورد تندخوانی】 | آموزشگاه کامیاب

【نکاتی در مورد تندخوانی】 | آموزشگاه کامیاب

1401/6/12 0

با تندتر خواندن یک متن می‌توان مطالب بیشتری را در زمان کوتاه‌تر خواند، البته تندخوانی با تقویت حافظه رابطه‌ای جدانشدنی دارد.

نکاتی در مورد تندخوانی

با تندتر خواندن یک متن می‌توان مطالب بیشتری را در زمان کوتاه‌تر خواند، البته تندخوانی با تقویت حافظه رابطه‌ای جدانشدنی دارد. این مهارت برای مترجمان هم اهمیت زیادی دارد؛ هر چقدر در استفاده از این تکنیک ماهرتر باشند، توانایی ترجمه بیشتری خواهند داشت. در این مقاله به طور مختصر با روش‌هایی کاربردی و عملی برای یادگیری مهارت تندخوانی آشنا خواهیم شد.

نکاتی در مورد تندخوانی

3 باور غلط در تندخوانی :

1-با تندخوانی قادر به فهم و درک مطلب نخواهیم بود

یک خوانندۀ معمولی بخاطر توقف‌های مکررش ممکن است بی‌حوصله شود یا تمرکزش را از دست بدهد و حتی حضور ذهن کمی داشته باشد و به تبع آن فهم کمتری از متن پیدا کند.

بیشتر بخوانید: نکات مهم برای افزایش سرعت تست زنی

2-خواندن بیش از ۵۰۰ کلمه در دقیقه غیر ممکن است

این که یادبگیریم می توان در هر توقف می‌توان تا ۶ کلمه را در محدودۀ دید قرار داد و در هر ثانیه ۴ توقف انجام داد، می‌توان دریافت که امکان خواندن ۵۰۰ کلمه در هر دقیقه وجود دارد.

3-سرعت بیشتر یعنی تمرکز کمتر

سریع‌تر خوانندن مانند یک نیروی جنبشی رو به افزایش، باعث افزایش تمرکز می‌شود. 

۶ دلیل برای یاد گرفتن تندخوانی 

تندخوانی صرفا سریع خواندن نیست، تندخوانی شامل تکنیک‌هایی است که علاوه بر سرعت، بر روی درک بیشتر و افزایش حافظه تمرکز دارد. 

1-تقویت حافظه

مغز عضله است ومانند بقیه عضله‌ها نیاز به پرورش دارد و زمانی که این عضو از بدن تقویت شود عملکرد بهتری از خود نشان خواهد داد. تندخوانی مغز را به چالش می‌کشد و سطح کارایی آن را بالا می‌برد. وقتی مغز را وادار به خواندن اطلاعات با سرعت بالا می‌کنید، فعالیت قسمت‌های مختلف بیشتر می‌شود. حافظه یکی از این بخش‌هاست و همین فعالیت موجب تقویت حافظه‌ شما خواهد شد.

2-تمرکز بهتر

اکثر افراد توانایی مطالعه با سرعت ۶۰۰ کلمه در دقیقه (wpm) را دارند. اما میانگین سرعت مطالعه واقعی چیزی حدود ۲۰۰ کلمه در دقیقه می‌باشد. دلیل این تفاوت زیاد 2 چیز است:

1- شیوۀ مطالعه سنتی

2- عدم تمرکز

عدم تمرکز باعث سردرگمی و پایین آمدن بازده می‌شود و سرعت را پایین خواهد آورد.

3-افزایش اعتماد به‌ نفس

دانش بالا در مورد هر چیزی باعث ایجاد حس رضایت از خود و افزایش اعتماد به نفس می‌شود. تندخوانی و تقویت حافظه رابطۀ مستقیمی با اعتماد به نفس دارند.

4-افزایش قدرت تفکر

مطالعه یکی از بهترین تمرین‌ها برای مغز است. تندخوانی مغز را در مرتب‌سازی اطلاعات و همچنین کشف ارتباط بین اطلاعات گذشته و جدید، کارامدتر می کند. هر چقدر سرعت مطالعه بالاتر برود این فرایند سریع‌تر روی می دهد و بطور خودکار توانایی‌ شما در ایجاد ارتباط بین اطلاعات سریع‌تر خواهد شد.

5-تقویت مهارت‌های حل مسائله

تندخوانی در کنار افزایش قدرت تفکر، مهارت‌های لازم برای حل مسائل را تقویت می‌کند؛ این کار با بهبود ارتباط بین اطلاعات توسط مغز امکان‌پذیر می‌ باشد.

بیشتر بخوانید: روش های مقابله با استرس

6-بالا رفتن انگیزه

بالا رفتن انگیزه بصورت غیر مستقیم اتفاق می‌افتد به اینصورت که با استفاده از مهارت‌های تندخوانی و تسلط بر آن و مطالعۀ چندین کتاب، انگیزۀ شما برای خواندن بیشتر به مراتب بالاتر می‌رود.

بهترین مشاوره کنکور

۴ تکنیک کاربردی برای تمرکز در تندخوانی

برای رسیدن به تمرکز هنگام تندخوانی نیازمند تمرین هستیم. نحوه درست تمرکز در شغل و حرفه باعث افزایش عملکرد خواهد شد.

1- هنگام مطالعه از انگشت خود به عنوان راهنمای چشم‌هایتان استفاده کنید.

چشم‌ها به حرکت حساس هستند، با کمک گرفتن از انگشت‌ها می‌توان سرعت و دقت خواندن را بالا برد. این کار را با یک مداد یا خودکار هم می‌توانید انجام دهید. دقت کنید که سرعت خود را با توجه به متن تنظیم کنید. در ابتدای تمرین ممکن است کمی احساس ناراحتی یا حواس‌پرتی داشته باشید که به دلیل عادت نداشتن شما به این حرکت است.

2- از بین بردن عوامل حواس‌پرتی

عواملی که باعث حواس‌پرتی می‌شوند خارج از کنترل هستند، بنابراین تنها کار ممکن تمرکز روی عواملی است که در اختیارتان می باشد. 

3- گوش کردن به موسیقی

متناسب با نوع متن، چند موسیقی هنگام مطالعه گوش دهید. البته از موسیقی‌های‌ بی‌کلام و آرامش‌بخش استفاده کنید. در صورتی که این کار باعث افزایش تمرکز شما نشد، آن را کنار بگذارید.

4- استراحت‌های کوتاه 

در صورت نیاز به مطالعۀ بیشتر از یک ساعت ، زمان‌های کوتاهی بین 5 تا 10 دقیقه برای استراحت در نظر بگیرید. این استراحت نباید طولانی شود چون باعث می شود تمرکزی که هنگام مطالعه داشتید از بین برود.

دلایل کندخوانی چیست؟

1-کلمه‌خوانی

این عقیده که خواندن کلمه به کلمه، درک از متن را بالا می‌برد برعکس واقعیت است، چون مغز با معنی کلمات سروکار دارد و نمود آن جمله است و نه کلمه.

2-خواندن با صدای بلند 

در خواندن متن با صدای بلند حتی با سرعت امکان خوانش بیش از ۳۰۰-۴۰۰ کلمه در دقیقه وجود ندارد زیرا سیستم گفتاری ما برای افزایش سرعت، محدودیت دارد.

3-لب‌خوانی

لب‌خوانی عادتی اشتباهی است و باید به صامت‌خوانی یا چشم‌خوانی تبدیل شود، چون باعث کم شدن درک متن و سرعت مطالعه می‌شود.

4-برگشت غیر ارادی چشم به عقب

هنگام مطالعه گاهی اوقات چشم به صورت ناخودآگاه به متنی که چند لحظه پیش خواندید برمی گردد و آن را دوباره می‌خواند، برای حل این مشکل می‌توان با انگشت، خودکار یا مداد متن را دنبال کرد، پس از مدتی چشم عادت می‌کند و دیگر نیازی به استفاده از این موارد نیست.

5-سرگردانی چشم بین خطوط

این مسائله نیز بسیار شایع است و ممکن است خواننده متن، حین خواندن مطلب خط را گم کند و بین خطوط سرگردان شود. برای حل این مشکل می‌توان از یک کتاب یا برگۀ تیره استفاده کرد و از آن در بالا یا پایین خطی که در حال خواندنش هستید استفاده کنید.

6-مکث طولانی بر روی کلمات

چشم بطور متوسط یک چهارم ثانیه روی هر کلمه مکث می‌کند، یعنی در هر ثانیه ۴ کلمه و در دقیقه ۲۴۰ کلمه. افراد در اولین اندازه‌گیری سرعت خواندنشان، به عددی کمتر از ۲۴۰ می‌رسد. مکث طولانی چشم بر روی کلمات علاوه بر کاهش سرعت مطالعه، باعث خستگی چشم می‌شود.

7-محدودیت حوزۀ دید

در حالت عادی وقتی به متن نگاه می‌کنید تعدادی کلمه را می‌توانید ببینید و درک کنید، حال اگر این محدوده وسیع‌تر شود و تعداد کلماتی که می‌توانید ببینید زیادتر باشد، حوزه دید افزایش می‌یابد و این موضوع به افزایش سرعت مطالعۀ‌ شما منجر می‌شود.

برای این مورد چند تکنیک ارائه خواهیم داد. 

1-در ابتدای کار چند کلمه را با فاصلۀ کم کنار هم بنویسید و به آن‌ها نگاه کنید و سپس کم کم فاصلۀ بین کلمات را زیاد کنید و دوباره به کلمات نگاه کنید، ممکن است در ابتدای کار چشمتان کمی اذیت شود. این کار را چندبار تکرار کنید؛ با این کار چشم به یک نقطه ثابت نگاه می‌کند و بدون هیچ حرکتی کلمات سمت راست و چپ آن نقطه را می‌بیند.

2- با تمرین خواندن دو خط به صورت همزمان و سپس خواندن به شکل زیگزاگ تا پایین صفحه و خواندن پاراگراف‌های کوچک با حرکت یک چشم، مسیر تند خوانی را ادامه دهید. روش او شباهت زیادی با روش‌های متداول امروز داشت. 

چارلز دیکنز نویسندۀ محبوب روزولت بود، او هنگام خواندن رمان‌های این نویسندۀ برجسته از تکنیک‌های Scanning استفاده می‌کرد. 

آموزشگاه برتر کرمانشاه

انواع تکنیک‌های اسکن:

۱. روش مبتدی (یک انگشتی)

برای شروع، یک کتاب را در نظر بگیرید و از یک نفر بخواهید لغتی را در صفحه مشخص کند و شما با یک انگشت بصورت عمودی یا افقی، دنبال لغت مورد نظر بگردید تا آن لغت را پیدا کنید.

بیشتر بخوانید: جمع بندی کنکور و تکنیک مطالعه در کنکور

 

۲. روش نیمه‌حرفه‌ای (سه انگشتی)

روش اول را این‌بار با سه انگشت انجام می‌دهیم، به این صورت که با استفاده از سه انگشت، به دنبال ۳ کلمۀ مشخص‌شده توسط شخصی دیگر، بگردید. این مرحله حوزۀ دید شما را به چالش می‎کشد. سعی کنید در هر صفحه، بعد از دو یا حداکثر سه‌بار حرکت انگشتان، کل صفحه را بررسی کنید.

۳. روش حرفه‌ای (چهار انگشتی)

برای انجام این مرحله ابتدا دو مرحله قبل را تمرین کنید. این مرحله نیاز به گذراندن تمرینات مربوط به حوزۀ دید دارد، در این قسمت باید یکبار با استفاده از جستجوی عمودی صفحه، تمام کلمات را از جلوی چشمان خود بگذرانید و کلمۀ مورد نظر را بیابید.

چهار انگشت را، به صورتی که کل خط را در برگیرد، از بالا به پایین به صورت زیگزاگ یا به شکل S حرکت دهید و در نهایت کلمۀ مورد نظر را پیدا کنید.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر